مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن

مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن شامل چه مواردی است؟ برای کاهش درد بعد از عمل تعویض مفصل زانو چه راهکارهایی وجود دارد؟ علت ورم پا بعد از عمل لگن چیست؟ بعد از عمل تعویض مفصل لگن چه باید کرد؟

تعویض مفصل لگن نوعی جراحی پیچیده است که در آن بخشی از مفصل آسیب دیده لگن یا ران جدا شده و با یک مفصل مصنوعی جایگزین می‌گردد. این جراحی معمولا هنگامی انجام می‌شود که مفصل لگن به شدت آسیب دیده و موجب بروز درد و کاهش تحرک در بیمار شود.

همچنین به دلیل این که این جراحی بسیار پیچیده و سنگین می‌باشد توصیه شده است ابتدا روش‌های غیرجراحی مانند انجام فیزیوتراپی برای بیمار انجام شده و در صورتی که این روش‌ها موثر واقع نشدند، لازم است جراحی تعویض مفصل لگن توسط بهترین جراح ارتوپد انجام گیرد. در این مقاله به نکات مراقبتی بعد از جراحی تعویض مفصل لگن و ران پرداخته‌ایم که از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید نسبت به رعایت آن‌ها توجه کافی داشته باشید.

نشستن بعد تعویض مفصل لگن

نحوه نشستن بعد از عمل جراحی لگن

پس از انجام عمل جراحی لگن، نحوه نشستن و برخاستن از زمین یا صندلی یکی از موارد حساس و پر اهمیت محسوب می‌شود. پس از جراحی تعویض مفصل لگن بهتر است از یک صندلی با ارتفاع مناسب استفاده کنید، به طوری که نقطه نشیمنگاه آن کمی بالاتر از حالت معمولی بوده و زانوها از سطح ران‌ها بالاتر قرار گیرند. همچنین، اگر قصد دارید از منزل خارج شده و بر روی صندلی ماشین یا هر صندلی دیگری بنشینید، حتماً از یک بالشتک مخصوص استفاده کرده و قبل از نشستن، آن بر روی صندلی مورد نظر خود قرار دهید.

دستشویی رفتن بعد از تعویض مفصل لگن

یکی از نکات مهم مراقبتی پس از جراحی تعویض مفصل لگن، نحوه رفتن به دستشویی است. توصیه می‌شود که تا زمان بهبودی کامل از دستشویی فرنگی و یا از یک صندلی مناسب برای نشستن بر روی دستشویی استفاده کنید، زیرا این کار باعث کاهش فشار وارد بر لگن و ناحیه جراحی شده می‌شود. به علاوه، استفاده از یک میله یا تکیه در دستشویی می‌تواند به افزایش ایمنی بیمار هنگام بلند شدن کمک کند و فرآیند رفتن به دستشویی را آسان‌تر نماید.

یبوست بعد از جراحی لگن

یکی از عوارض متداول بعد از جراحی لگن، یبوست و کار نکردن شکم بوده که به دلیل مصرف برخی داروها ایجاد می‌شود. برای درمان یا پیشگیری از این مشکل، تغذیه مناسب بعد از تعویض مفصل لگن اهمیت بسیار بالایی دارد. به منظور کاهش یبوست پس از عمل، توصیه می‌شود مصرف مواد غذایی حاوی فیبر را افزایش داده و از مصرف مواد غذایی فراوری شده خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: شکستگی لگن

نکات مراقبتی مهم بعد از تعویض مفصل لگن

طول دوره نقاهت پس از جراحی تعویض مفصل لگن به شرایط بیمار و رعایت مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن وابسته است. مهم‌ترین اقدامات مراقبتی پس از این جراحی به شرح زیر هستند:

1- پس از جراحی تعویض مفصل لگن بیشترین احتیاط مربوط به نحوه قرارگیری صحیح لگن جهت جلوگیری از بروز آسیب به آن می باشد. به این منظور نیاز است بیمار باید به هنگام خم شدن، چرخش لگن به داخل یا خارج و نزدیک شدن دو لگن به یکدیگر دقت لازم را داشته باشد.

2- پس از تعویض مفصل لگن انجام دادن فیزیوتراپی به تقویت عضلات مفاصل کمک بسزایی می کند. همچنین انجام فعالیت هایی مانند شنا و پیاده روی آهسته به بیماران توصیه می شود.

3- بهتر است پس از جراحی یکی از نزدیکان بیمار تا چند روز مراقب او باشد.

4- داروهای تجویز شده توسط متخصص ارتوپد در تهران را جهت تسکین درد به موقع مصرف نمایید.

5- تا زمان بهبودی کامل نیاز است تا مدتی از عصا یا واکر به هنگام راه رفتن استفاده نمایید بنابراین بهتراست این وسایل را قبل از جراحی تعویض مفصل لگن آماده کنید.

6- تا زمان بهبودی از بالا و پایین رفتن از پله ها اجتناب کنید.

7- به هنگام خوابیدن بهتر است یک بالشت میان پاهای خود قرار دهید.

8- رژیم غذایی مناسب و مصرف مکمل های آهن برای بهبود سریعتر نیز توصیه می شود.

نتیجه گیری

درصد موفقیت در جراحی تعویض مفصل لگن بسیار بالاست البته رعایت مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن در میزان موفقیت آن بی تاثیر نیست. بنابراین در این مقاله سعی کردیم اقدامات ضروری پس از این جراحی را مورد بررسی قرار دهیم.

دکتر محمدرضا مقیمی

دکتر محمدرضا مقیمی - متخصص ارتوپدی از دانشگاه علوم پزشکی ایران رئیس بخش و گروه ارتوپدی بیمارستان شهدای هفتم تیر وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران  انجام بیش از پانزده هزار عمل جراحی ارتوپدی انجام بیش از ده هزار مورد عمل جراحی شامل مشکل ترین و پیچیده ترین عملهای ارتوپدی در بیماران تصادفی و مالتیپل تروما در بیمارستان شهدای هفتم تیر مشغول در بخش خصوصی در بیمارستان های مهر و اقبال مشغول انجام بیش از هزار  مورد عمل جراحی تعویض مفصل تا کنون

پاسخ

هفده − یک =

مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه
Call Now Button