علت رماتیسم مفصل و درمان آن

علت رماتیسم مفصل چیست و درمان آن از چه راه‌‌هایی انجام می‌شود؟ آیا روماتیسم درمان دارد؟ برای درمان روماتیسم مفصلی چه بخوریم؟ بهترین قرص برای درمان روماتیسم مفصلی چیست؟ روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید به چه دلایلی رخ می‌دهد؟

در بیماری روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید، سیستم ایمنی که از بدن در برابر حمله مواد خارجی و میکروب محافظت می کند به علت اختلالاتی به مفصل حمله کرده و سبب می‌شود تا افزون بر ایجاد التهاب، بافتی که داخل مفصل قرار دارد ضخیم شده و منجربه درد، تورم در داخل و اطراف مفصل شود. اگر التهاب ایجاد شده غیر قابل کنترل و شدید شده باشد، به غضروف نیز آسیب وارد خواهد کرد و بافت الاستیک که در انتهای استخوان بوده و استخوان را پوشش می‌دهد، به مرور با از بین رفتن غضروف‌ها فاصله بین استخوان‌ها کمتر می‌شود. در نهایت ناهنجاری در ناحیه مفصل ایجاد شده و بیماری‌های رماتیسم مفصل بروز می‌کند که اغلب روی مفصل دست، مچ دست، پا، زانو، آرنج و.. رخ می‌دهد. در این مقاله نیز، به دلیل بروز و شکل‌گیری این بیماری و نحوه درمان آن پرداخته‌ایم.

علت روماتیسم مفصلی

علت ابتلا به رماتیسم مفصل چیست؟

علت بیماری رماتیسم مفصل به طور قطع مشخص نشده است اما مولفه‌های ژنتیک، بسیار در آن دخیل است. ژنتیکی خاص برای ابتلا به رماتیسم مفصل وجود ندارد اما فردی که به طور ژنتیکی مستعد است، عوامل محیطی مانند باکتری، ویروس و … با سرعت بیشتری فرد را درگیر رماتیسم مفصل می‌کند.

بیماری رماتیسم مفصل که یک بیماری خودایمنی است، ممکن است برای هر فردی در هر سنی رخ دهد. اما در واقع سن فرد، یکی از عوامل و دلایل ابتلا به این بیماری است که در ادامه به همراه دیگر علل، به توضیح بیشتری در مورد آن می‌پردازیم.

  • سن افراد: همان گونه که گفته شد، بیماری روماتیسم ممکن است در هر سنی برای افراد رخ دهد اما بازه سنی 40 تا 60 سال، دورانی است که احتمال بروز این بیماری بیشتر بوده و باید بیش از پیش، علائم هشداردهنده‌ی این بیماری را جدی گرفت.
  • جنسیت: میزان بروز و شیوع بیماری روماتیسم مفصلی در زنان بیش از مردان بوده و این بیماری، زنان را دو تا سه برابر بیشتر از مردان، تحت تاثیر قرار داده است.
  • عوامل ژنتیکی: دلیل ابتلا به بیماری رماتیسم مفصلی به طور قطعی مشخص نشده است اما عوامل ژنتیکی و وراثت، در بروز آن بی تاثیر نبوده و در شکل‌گیری و گسترش این بیماری، نقش موثری دارد.
  • اضافه وزن: افراد دارای اضافه وزن نیز، بیش از سایر افراد در معرض خطر این بیماری قرار داشته و با احتمال بیشتری به آن مبتلا خواهند شد.
  • سیگار کشیدن و استعمال دخانیات: سیگار کشیدن و استعمال دخانیات نیز، خطر ابتلا و گسترش بیماری روماتیسم مفصلی را به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری و همچنین جلوگیری از پیشرفت و گسترش آن در بدن فرد مبتلا، از مصرف سیگار و دخانیات خودداری کرده و یا آن را ترک کنید. افرادی که سیگار می‌کشند، به خصوص فردی که از نظر ژنتیکی مستعد باشد نیز احتمال بیشتری برای ابتلا به این بیماری خواهد داشت.
  • تغذیه و رژیم غذایی: طبق تحقیقات انجام شده بهتر است برای جلوگیری و کاهش خطر ابتلا به بیماری روماتیسم مفصلی، به رژیم غذایی خود نیز توجه کرده و مراقب باشید گوشت قرمز و یا ویتامین سی را در حجم بالا و مقدار زیاد مصرف نکنید.

بیشتر بخوانید: تعویض مفصل مچ دست

دکتر محمدرضا مقیمی ،متخصص ارتوپدی و جراح ارتوپد این جراحی را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

درمان روماتیسم مفصلی چگونه است؟

بیماری روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید، درمان مشخصی نداشته و تنها می‌توان با مراجعه به پزشک و مصرف داروهای تجویز شده، علائم آن را کنترل کرده و بهبود بخشید. افزون بر مصرف داروها، تغییر و اصلاح سبک زندگی، رژیم غذایی، مدیریت استرس و … نیز به بهبود و درمان این بیماری کمک کرده و سبب می‌شود تا فرد بیمار، درد و مشکلات کمتری داشته باشد. چرا که سبک زندگی سالم و داشتن یک شیوه مناسب برای زندگی روزمره، به شما کمک می‌کند تا عملکرد بهتری برای مواجهه با این بیماری و علائم ناشی از آن داشته باشید. همچنین ورزش کردن و کاهش وزن، به ویژه فعالیت‌های ورزشی و روش‌هایی که فشار زیادی به مفصل‌ها وارد نخواهند کرد، قدرت عضلات بدن را افزایش داده و افزون بر این، کاهش وزن نیز به کاهش فشار وارد بر مفاصل کمک خواهد کرد. بهبود سبک زندگی همچنین به معنای ترک عادت‌هایی است که برای بیماری رماتیسم مفصلی مناسب نبوده، به عنوان مثال ترک سیگار می‌تواند ضمن کاهش خطر ابتلا به روماتیسم، از بدتر شدن علائم آن نیز بکاهد.

بیشتر بخوانید: تعویض مفصل آرنج

جراحی در درمان بیماری روماتیسم مفصلی

استفاده از روش‌های جراحی نیز، در درمان روماتیسم مفصلی موثر بوده که در مراحل پیشرفته این بیماری، پیشنهاد خواهد شد. جراحی در درمان این بیماری، با هدف بهبود علائم و آسیب‌های ناشی از روماتیسم مفصلی، بهبود توانایی و عملکرد روزانه فرد و کاهش دردهای او انجام خواهد شد. روش‌های جراحی در واقع، اختلالات سینوویوم را برطرف خواهد کرد، تاندون‌ها را نیز ترمیم کرده و یا با اتصال مفاصل و جایگزین کردن آن‌ها به بهبود دردها و آسیب‌های ناشی از بیماری کمک خواهد کرد.

دکتر محمدرضا مقیمی

دکتر محمدرضا مقیمی - متخصص ارتوپدی از دانشگاه علوم پزشکی ایران رئیس بخش و گروه ارتوپدی بیمارستان شهدای هفتم تیر وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران  انجام بیش از پانزده هزار عمل جراحی ارتوپدی انجام بیش از ده هزار مورد عمل جراحی شامل مشکل ترین و پیچیده ترین عملهای ارتوپدی در بیماران تصادفی و مالتیپل تروما در بیمارستان شهدای هفتم تیر مشغول در بخش خصوصی در بیمارستان های مهر و اقبال مشغول انجام بیش از هزار  مورد عمل جراحی تعویض مفصل تا کنون

پاسخ

پانزده − نه =

مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه
Call Now Button