درمان روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید نوعی از آرتریت می باشد که بیش از 1.3 میلیون نفر آمریکایی به آن مبتلا هستند و حدود 75 درصد بیماران مبتلا به آن زنان هستند. در واقع 1 تا 3 درصد از زنان ممکن در طول زندگی خود به روماتیسم مفصلی مبتلا شوند. این بیماری بیشتر در سن 30 تا 50 سالگی رخ می دهد. با این حال، آرتریت روماتوئید ممکن است در هر سنی بروز نماید.

روماتیسم مفصلی یکی از بیماری های مزمن است که باعث درد، سفتی، تورم و کاهش حرکت مفاصل می شود. مفاصل کوچک در دست ها و پاها اغلب تحت تاثیر قرار می گیرند. گاهی اوقات هم ممکن است بر سایر اندام شما مانند چشم، پوست یا ریه ها تاثیر بگذارد.

سفتی مفصلی در روماتیسم مفصلی اغلب صبح ها شدیدتر می شود که ممکن است یک تا دو ساعت (یا حتی کل روز) طول بکشد. این مشکل اغلب با حرکت مفاصل بهبود می یابد. سفتی مفاصل برای مدت زمان طولانی در صبح، نشانه ای است که شما ممکن است این بیماری را داشته باشید، زیرا در سایر شرایط معمول نیست. به عنوان مثال، استئوآرتریت اغلب باعث سفتی طولانی مدت مفاصل در صبح نمی شود.

روماتیسم-مفصلی

علائم و نشانه های دیگری که در روماتیسم مفصلی رخ می دهند عبارتند از:

• از دست دادن انرژی
  • تب پایین
  • از دست دادن اشتها
  • خشکی چشم و دهان
  • توده های ثابت، به نام گره های روماتوئید که در زیر پوست در مکان هایی مانند آرنج و دست ها رشد می کنند.
درمان روماتیسم مفصلی نیازمند مهارت بالایی می باشد. دکتر محمدرضا مقیمی ،متخصص ارتوپدی و جراح ارتوپد این درمان را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

چه عواملی باعث بروز روماتیسم مفصلی می شوند؟

روماتیسم مفصلی یک بیماری خودایمنی است. سیستم ایمنی بدن شما می تواند به عوامل خارجی مانند باکتری ها و ویروس ها حمله کند. در یک بیماری خودایمنی، سیستم ایمنی به اشتباه التهاب را به بافت سالم خود می فرستد. سیستم ایمنی التهاب زیادی ایجاد می کند که به مفاصل شما منتهی می شود و باعث درد و تورم مفصلی می شود. اگر التهاب به مدت طولانی ادامه پیدا کند، می تواند باعث آسیب به مفاصل شود. این آسیب به طور معمول زمانی که رخ می دهد نمی تواند معکوس شود. علت آرتریت روماتوئید شناخته شده نیست. شواهدی وجود دارد که علت اصلی این مشکل ژنتیک می باشد. به عنوان مثال، برخی از ژن هایی که شما با آن متولد شده اید ممکن است باعث افزایش احتمال ابتلای شما به این بیماری شود.

دکتر ارتوپد خوب برای زانو

روماتیسم مفصلی چگونه تشخیص داده می شود؟

روماتیسم مفصلی با بررسی نتایج آزمایش خون، بررسی مفاصل و اندام و بررسی تصاویر اشعه ایکس یا تصاویر سونوگرافی تشخیص داده می شود. هیچ آزمایش برای تشخیص این بیماری وجود ندارد. آزمایش خون برای بررسی آنتی بادی در خون انجام می شود که در روماتیسم مفصلی دیده می شود. آنتی بادی ها پروتئین های کوچک در جریان خون هستند که به مبارزه با مواد خارجی مانند آنتی ژن ها کمک می کند. گاهی اوقات این آنتی بادی ها در افراد بدون روماتیسم مفصلی یافت می شوند. این یک نتیجه مثبت کاذب نامیده می شود. آزمایش خون همچنین برای بررسی بالا رفتن سطح التهاب انجام می شود. علائم روماتیسم مفصلی می تواند بسیار خفیف باشد و تشخیص مشکل تر شود. برخی از عفونت های ویروسی می توانند علائمی مشابه روماتیسم مفصلی ایجاد نمایند و سبب ایجاد تشخیص اشتباه شوند.

آزمایش خون غیرعادی که معمولا در روماتیسم مفصلی دیده می شود شامل موارد زیر می باشد:

• آنمی (تعداد گلبول های قرمز کم)
  • عامل روماتوئید (یک آنتی بادی یا پروتئین خون که در 80٪ از بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی یافت می شود)
  • افزایش میزان رسوب اریتروسیت (یک آزمایش خون که در اکثر بیماران میزان التهاب در مفاصل را تعیین می کند)

اشعه ایکس می تواند در تشخیص RA کمک کند، اما در آرتریت اولیه ممکن است طبیعی باشد. حتی اگر طبیعی باشد که حتی در این صورت بعدها می تواند میزان پیشرفت بیماری را مشخص نماید. علاوه بر آن MRI و سونوگرافی هم در تعیین وجود بیماری و میزان شدت آن موثر می باشد.

در رفتگی شانه

روماتیسم مفصلی نوعی آرتریت مزمن است که به طور کلی بیش از 3 ماه پس از ظهور علائم قابل تشخیص قطعی است اما ممکن است در برخی بیماران زودتر تشخیص داده شود.

درمان روماتیسم مفصلی

درمان روماتیسم مفصلی در 30 سال گذشته تا حد زیادی بهبود یافته است. درمان های فعلی باعث شده بسیاری از بیماران بتوانند به فعالیت های عادی خود به راحتی بپردازند.

هدف از درمان روماتیسم مفصلی کاهش درد و تورم و افزایش توانمندی برای انجام فعالیت های روزمره می باشد.

متخصص ارتوپدی اغلب برای درمان روماتیسم مفصلی داروهای ضد روماتیسم را تجویز می کند که با توجه به شدت بیماری دارای انواع مختلفی می باشد که تعیین آن بر عهده پزشک می باشد.

سایر خدمات دکتر محمدرضا مقیمی جراح ارتوپد در تهران:

تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل لگن