درمان آرتریت التهابی لگن

بیش از 100 نوع مختلف از آرتریت وجود دارد که به دلیل ایجاد درد و سفتی در مفاصل می تواند سبب سختی در انجام فعالیت های روزانه شود.

آرتریت التهابی هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن بیش از حد فعال شود و به بافت های سالم حمله کند. این اتفاق می تواند همزمان چندین مفصل در سراسر بدن و همچنین بسیاری از اندام ها مانند پوست، چشم ها و قلب را تحت تاثیر قرار دهد.

انواع آرتریت التهابی

سه نوع آرتریت التهابی وجود دارد که اغلب علایم آن در مفصل ران ایجاد می شوند:

• آرتریت روماتوئید
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان
  • لوپوس اریتماتوی سیستمیک

اگر چه برای آرتریت التهابی درمان قطعی وجود ندارد اما پیشرفت های بسیاری در درمان وجود دارد، به خصوص در توسعه داروهای جدید. تشخیص و درمان زودهنگام آرتریت می تواند برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به مفصل به بیماران و بازگشت تحرک و عملکرد بسیار موثر باشد.

آرتریت-التهابی-لگن

آناتومی

مفصل ران یک مفصل توپی شکل است که  دارای حفره یا سوکت می باشد. این سوکت توسط استابولوم پوشیده شده است که بخشی از استخوان لگن بزرگ است. توپ هم در انتهای فوقانی استخوان ران قرار گرفته است.

بافت لغزندهای که غضروف مفصلی نامیده می شود سطح توپ و حفره را پوشش می دهد که باعث می شود استخوان ها به راحتی روی یکدیگر حرکت کنند. سطح مفصل توسط یک پوشش نازک به نام سینوویوم پوشیده شده است. در یک ران سالم، سینوویوم مقدار کمی مایع تولید می کند که سبب می شود غضروف روان حرکت نماید.

در رفتگی شانه

علت آرتریت التهابی لگن

علت دقیق بروز آرتریت التهابی لگن ناشناخته می باشد گرچه شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه ژنتیک در ایجاد برخی از انواع بیماری نقش دارد.

علائم آرتریت التهابی لگن

آرتریت التهابی لگن ممکن است باعث ایجاد علائم عمومی در سراسر بدن مانند تب، از دست دادن اشتها و خستگی شود. در واقع لگن تحت تاثیر آرتریت التهابی احساس درد و سفتی می کند. همچنین علائم دیگری نیز وجود دارد که عبارتند از:

• احساس درد در کشاله ران، ران بیرونی، زانو یا باسن
  • درد که در صبح و یا پس از نشستن یا استراحت تشدید می یابد اما با انجام فعالیت ها کاهش می یابد.
  • افزایش درد و سفتی در مفاصل با فعالیت شدید
  • درد در مفصل به قدری شدید باشد که موجب لمس شدن یا دشواری هنگام راه رفتن شود.
درمان آرتریت التهابی لگن نیازمند مهارت بالایی می باشد. دکتر محمدرضا مقیمی ،متخصص ارتوپدی و جراح ارتوپد این درمان را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

معاینه دکتر

ابتدا جراح ارتوپد سوالاتی درباره سابقه پزشکی و علائم از شما خواهد پرسید، سپس لازم است یک معاینه فیزیکی انجام دهید و آزمایش های تشخیصی را انجام دهید.

معاینه فیزیکی

در طول معاینه فیزیکی، متخصص ارتوپد شما محدوده حرکات لگن شما را ارزیابی خواهد کرد. افزایش درد در طی برخی حرکات ممکن است نشانه ای از آرتریت التهابی باشد

اشعه ایکس

اشعه ایکس تست های تصویربرداری است که تصاویر دقیقی از ساختارهای متراکم مانند استخوان ایجاد می کند. اشعه ایکس برای بررسی آرتریت لگن در واقع مشخص می کند که آیا در استخوان های لگن، مایع اضافی یا هرگونه مشکلات دیگر وجود دارد یا خیر.

شکستگی زانو

آزمایش خون

گاهی آزمایش خون می تواند نشان دهد که آیا یک عامل روماتیسمی یا هر عامل دیگری که نشانگر آرتریت التهابی است، در مفصل لگن وجود دارد یا خیر.

درمان آرتریت التهابی لگن

درمان آرتریت التهابی لگن به صورت های متفاوتی انجام می گیرد و دارای روش های غیرجراحی و جراحی می باشد که به بیان هرکدام از آنها می پردازیم.

درمان غیرجراحی آرتریت التهابی لگن

درمان آرتریت التهابی لگن به صورت غیرجراحی با توجه به علائم و شدت بیماری شما تعیین می گردد. در حالت کلی ترکیبی از روش های درمان بهترین روش است.

• داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ناپروکسن و ایبوپروفن ممکن است درد را کاهش دهند و به کاهش التهاب کمک کنند.
  • کورتیکواستروئیدها داروهایی مانند پردنیزون ضد التهابی قوی هستند که آنها را می توان به صورت تزریقی و یا به عنوان کرم هایی که به طور مستقیم به پوست اعمال می شوند مورد استفاده قرار گیرند.
  • داروهای ضد روماتیسمی که این داروها به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند تا پیشرفت بیماری را آهسته تر کند.
  • فیزیوتراپی و تمرینات خاص ممکن است باعث افزایش دامنه حرکات مفصل لگن شما و تقویت عضلات آن شود.

علاوه بر این، ورزش منظم و پیوسته ​​می تواند موجب کاهش سفتی مفاصل و بهبود استقامت آن شود. شنا برای افراد مبتلا به اسپوندیلیت انکولیوز تمرین مناسبی است زیرا در آن حرکت ستون فقرات محدود می شود.

• دستگاه های کمکی مانند واکر می توانند به شما در انجام فعالیت های روزانه کمک بسزایی نمایند.

درمان جراحی آرتریت التهابی لگن

اگر درمان های غیر جراحی به اندازه کافی درد شما را کاهش ندهند، جراح ارتوپد ممکن است برای شما عمل جراحی را توصیه کند. نوع عمل جراحی بستگی به عوامل متعددی دارد از جمله:

• سن شما
  • وضعیت مفصل ران
  • کدام بیماری باعث آرتریت التهابی شما شده است؟
  • میزان پیشرفت بیماری
علت درد شانه چیست؟

شایع ترین روش های جراحی برای آرتریت التهابی لگن شامل تعویض مفصل لگن به طور کامل یا جراحی سینووکتومی می باشد.

در عمل تعویض مفصل لگن، ابتدا غضروف آسیب دیده و استخوان ها را برداشته شده و سپس مفصل  فلزی یا پلاستیکی جدید را برای بازسازی عملکرد لگن در آن قرار می دهند. تعویض ران معمولا برای بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید یا اسپوندیلیت انکیلوزینگ به منظور کاهش درد و بهبود دامنه حرکات توصیه می شود.

در طول جراحی تعویض مفصل لگن، هر دو سر ران و سوکت با یک دستگاه مصنوعی جایگزین می شوند.

جراحی سینووکتومی برای درمان آرتریت التهابی لگن در مراحل ابتدایی قابل انجام است که در آن بخشی از خطوط مفصل یا تمام آن برداشته می شوند.

عوارض جانبی جراحی

در صورتی که جراح ارتوپد دارای مهارت کافی باشد عارضه خاصی ایجاد نمی شود اما در غیر اینصورت شایع ترین عوارض جراحی عبارتند از:

• خون ریزی بیش از حد
  • لخته شدن خون
  • آسیب به عروق خونی
  • جابجایی مفصل جایگزین شده
  • نابرابری طول اندام

دوره نقاحت پس از جراحی

دوره نقاحت به چندین عامل بستگی دارد، از جمله سلامت عمومی و نوع عمل جراحی شما. در ابتدا، شما ممکن است نیاز به یک عصا یا واکر، هنگام  راه رفتن داشته باشید. همچنین متخصص ارتوپدی ممکن است فیزیوتراپی را توصیه کند.

نتیجه گیری

آرتریت التهابی لگن می تواند طیف وسیعی از علائم را ایجاد کند. امروزه داروهای جدید می توانند از پیشرفت بیماری و تخریب مفصل جلوگیری کنند.

در صورت پیشرفت این بیماری هم جراحی می تواند درد شما را کاهش دهد، دامنه حرکات را افزایش دهد و به شما کمک کند تا از فعالیت های روزمره لذت ببرید. تعویض مفصل لگن یکی از موفق ترین عمل های جراحی در ارتوپدی محسوب می شود.

سایر خدمات دکتر محمدرضا مقیمی:

تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل مچ دست