تعویض مفصل مچ دست

جراحی تعویض مفصل مچ دست از تعویض مفصل زانو یا تعویض مفصل لگن کمتر رایج است اما در صورتی که آرترریت مفصل مچ دست دردناک باشد و به درمان های دیگر جواب ندهد می تواند گزینه مناسبی باشد.در تعویض مفصل  مچ دست قسمت آسیب دیده از استخوان مچ دست خارج می شود و با قطعات مصنوعی جایگزین می شود .

آناتومی مفصل مچ دست

مفصل مچ دست پیچیده تر از مفصل زانو یا لگن می باشد. در این قسمت دو ردیف استخوان در پایه دست وجود دارد که در هر ردیف 4 استخوان وجود دارد و این استخوان ها کارپالس نامیده می شوند و پایه انگشتان و انگشت شست را تشکیل می دهند.

تعویض-مفصل-مچ-دست

علت آسیب دیدگی مچ دست

اگر غضروف در اثر جراحت، عفونت یا بیماری آسیب دیده باشد، استخوان ها در مقابل یکدیگر قرار گرفته و دچار سائیدگی می شوند که سبب ایجاد شرایط دردناک و آرتریت می شود.

استئوآرتریت، شایعترین نوع آرتریت، ناشی از سائیده شدن تدریجی غضروف روی استخوانها می باشد.

آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی مزمن مفاصل است که باعث درد، سفتی و تورم می شود. آرتریت روماتوئید معمولا روی مفاصل متعدد در دو طرف راست و چپ بدن تاثیر می گذارد.

هر دو نوع آرتریت ممکن است بر توانایی انگشتان دست و دست تاثیر بگذارد و حرکات آنها را دچار اختلال کند.

تعویض مفصل مچ دست  نیازمند مهارت بالایی می باشد. دکتر محمدرضا مقیمی متخصص ارتوپدی و جراح ارتوپد این درمان را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

کاندیدای جراحی تعویض مفصل مچ دست چه کسانی هستند؟

کاندیدای اصلی جراحی تعویض مفصل مچ دست کسانی هستند که دچار آرتریت شدید هستند و نیاز است برای از بین رفتن درد و حفظ عملکرد در مچ دست و دست این جراحی را انجام دهند.

بهترین جراح دیسک کمر با لیزر

جراحی تعویض مفصل مچ دست چگونه انجام می شود؟

در جراحی تعویض مفصل مچ دست ابتدا متخصص ارتوپدی به وسیله ابزاری قسمت پایین استخوان رادیوس را تراش می دهد سپس استخوانچه های قرار گرفته در ردیف بالایی مچ را از آن خارج می کند و مفصل مصنوعی را جایگزین آن می کند که این مفصل دارای انواع مختلفی می باشد و به شکل های گوناگون ساخته می شود.

بهبود پس از جراحی تعویض مفصل مچ دست

پس از تعویض مفصل مچ دست نیاز است نت مچ دست برای چند هفته گچ گرفته شود. پس از باز شدن گچ، یک اسپلینت محافظ برای 6 تا 8 هفته مورد نیاز می باشد. اگر چه تسکین درد پس از جراحی تعویض مفصل مچ دست رخ می دهد اما تمرینات تدریجی هم نیاز است به مدت چند دهفته انجام شود تا دامنه حرکتی مفصل مچ دست بازگردد و قدرت و استحکام آن افزایش یابد. همچنین آرتروپلاستی مچ دست می تواند میزان حرکت در مچ دست را تا 50 درصد بهبود بخشد.

مطالعات فیزیکی که بر روی پروتز مچ دست صورت گرفته نشان می دهد که برخی عوامل بر طول عمر مفصل مصنوعی مچ دست تاثیر می گذارند. لازم است از استفاده کردن ابزاری مانند چکش اجتناب کنید. وسیله بیش از حد سنگین بلند نکنید همچنین وزنتان را به روی مچ دست وارد نکنید زیرا این عوامل می توانند موجب شکستن مفصل مصنوعی مچ دست شوند و در این موارد ممکن است انجام جراحی دیگری مورد نیاز باشد.

اما به طور میانگین انتظار می رود که مفصل مصنوعی مچ دست به مدت 10 تا 15 سال به درستی کار کند اما توصیه می شود بیمار هر سال یا هر 2 سال یکبار برای بررسی و معاینه دقیق به جراح ارتوپد مراجعه نماید.

اصلاح زانوی پرانتزی

نتیجه گیری

مفصل مچ دست به دلایل متفاوتی می تواند دچار پیچ خوردگی، دررفتگی یا شکستگی شود که در این صورت لازم است بیمار به متخصص ارتوپدی برای درمان مراجعه نماید. همچنین در صورتی که آسیب دیدگی های مفصل مج دست شدید باشد ممکن است نیاز به تعویض مفصل مچ دست نیز باشد.