آرتروز چیست و چه علائمی دارد؟

آرتروز یکی از شایع ترین بیماری های مفصل می باشد که میلیون ها نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند.آرتروز استئوآرتریت نیز نامیده می شود. با ما همراه باشید تا در ادامه به این بیماری بیشتر بپردازیم.

آرتروز چیست؟

از شایع ترین دلایل برای مراجعه به جراح و متخصص ارتوپدی، ابتلا به بیماری آرتروز است. در آرتروز دو عنصر التهاب و تخریب غضروف مفصلی باعث درد، تورم و محدودیت حرکتی در مفصل می شود. با از بین رفتن غضروف مفصلی استخوان روی استخوان سائیده می شود و باعث درد در هنگام راه رفتن و فعالیت و گاها گیر کردن و قفل شدن مفصل می شود.

انواع آرتروز

انواع آرتروز عبارتند از:

آرتروز اولیه

این نوع آرتروز بر اثر افزایش سن ایجاد شده و معمولا در افراد زیر 40 سال دیده نمی شود. شروع آرتروز اولیه معمولا بعد از سن 40 سالگی است و بیشتر در زانوها، مفصل ران، شست دست و شست پا دیده می شود.

آرتروز ثانویه

این نوع آرتروز در هر مفصلی دیده می شودکه بر اثر بیماری هایی مانند روماتیسم مفصلی، عفونت و شکستگی در مفصل به وجد می آید. در آرتروز ثانویه می توان با کنترل کردن بیماری زمینه ای از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرد.

آرتروز تروماتیک

به آرتروز ناشی از تخریب مفصل بر اثر تروما، آرتروز تروماتیک گفته می شود.

آرتروز التهابی

این آرتروز مانند آرتروز ثانویه به بیماری های روماتیسمی مثل آرتریت روماتوئید

علائم آرتروز چیست؟

• زانو متورم و دردناک است
  • خشک شدن و کاهش دامنه حرکتی مفصل
  • احساس خرد شدگی و صدادادن مفصل
  • احساس قفل شدن مفصل

بیشتر این علائم در آرتروز زانودیده می شود. زانو شایعترین مفصل بدن است که دچار آرتروز می شود.

پیشگیری از آرتروز (به ویژه آرتروز زانو)

به دلیل اینکه بعد از سن 40 سالگی احتمال ابتلا به آرتروز زانو وجود دارد باید حتی الامکان از ایجاد آن پیشگیری شود.

• پرهیز از نشستن به حالت چهار زانو، چون در این حالت فشار زیادی به زانو وارد می شود.
  • استفاده از توالت فرنگی و پرهیز از استفاده از توالت ایرانی چون در این حالت نیز فشار زیادی به زانو وارد می شود.
  • استفاده کمتر از پله
  • پرهیز از بعضی حرکات بدنسازی مثل اسکات و پرس پا با وزنه های سنگین
  • داشتن وزن ایده آل و جلوگیری از افزایش وزن
  • هنگام نشستن روی مبل و صندلی زانوها جمع نشود و پا حالت صاف (زاویه حدود 70 درجه) داشته باشد.
  • تقویت عضلات اطراف زانو به ویژه عضله چهار سر ران

چه چیزی زانو را نگه می دارد؟

اگر عضله جلو ران تقویت شود ( حالتی ایزومتریک است) اندازه زانو عوض نمی شود و فقط عضله جلو ران سفت می شود، زیرا کشکک را بالا می کشد و در نتیجه زانو تغذیه می شود.

فردی که در سن پایین زانو درد دارد و دچار بیماری، التهاب و عفونت خاصی نیست، ممکن است فرد کندرومالاسی داشته و غضروف داخل زانو فرد نرم شده باشد و این شروع آرتروز است و خود آرتروز نیست و تنها غضروف ها خراب شده اند.

درمان آرتروز

متاسفانه این بیماری درمان قطعی ندارد. ولی رعایت موارد ذکر شده در فوق و نیز استفاده از داروهای ضد التهاب و داروهای غضروف ساز و همچنین جلوگیری از پوکی استخوان به کاهش درد و تورم مفصل و بهبود دامنه حرکتی مفصل می شود.

همچنین فیزیوتراپی به بهبود آرتروز نیز کمک می کند.

یکی از روش های جدید در درمان آرتروز مفاصل PRP می باشد، که این روش یک روش درمانی می باشد.

آرتروز در چه قسمت هایی از بدن رخ می دهد؟

آرتروز می تواند باعث آسیب رسیدن به هر مفصلی شود. بیشترین مفاصلی که در معرض خطر آرتروز هستند عبارتند از:

آرتروز مفصل دست:

آرتروز دست ممکن است یک یا چند ناحیه از دست مانند نوک انگشتان، مچ دست، مفصل اتصال انگشت شست و مچ را درگیر کند. این نوع آرتروز در زنان بیشتر از مردان می باشد.

آرتروز مفصل ران:

آرتروز مفصل ران می تواند در یک و یا هر دو لگن ایجاد شود. این آرتروز باعث تحلیل تدریجی می شود.

آرتروز زانو:

آرتروز زانو بیشتر با نام استئوآرتریت و استئوآرتروز شناخته می شود. این بیماری یک بیماری پیش رونده در مفصل زانو است که علائم آن درد و محدودیت های حرکتی می باشد. با افزایش سن بیمار پیشرفت این بیماری نیز افزایش می یابد.

آرتروز گردن:

آرتروز گردن معمولا با افزایش سن رخ می دهد. زمانی که غضروف های اطراف مفصل تحلیل می روند، آرتروز گردن ایجاد می شود.

کلام آخر

امروزه آرتروز یکی از بیماری های شایع در افراد است که در سنین بالا بیشتر دیده می شود. در صورت تشخیص به هنگام و شروع روند درمانی می توان از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرد.

2 thoughts on “آرتروز چیست و چه علائمی دارد؟

1. امید - ۶ تیر ۱۴۰۱ در ۰۸:۱۱

سلام و وقت بخیر‌ ،من مدت ۱۵ ساله ک رباط و مینیکس زانوم‌پاره شده و زانوم تبدیل ب ارتورز شده ،دکترم میگه فقط میتونیم رباط و مینیکس و جراحی کنیم،ایا راهی وجود داره ک دوباره بتونم کار کنم و ورزش کنم؟
    و لطفا تاثیر سیگار‌ و اینکه از چه زمان باید مصرف سیگار قطع شود هم روی این‌جراحی یک‌توضیحی بدهید ممنون میشم.

• دکتر محمدرضا مقیمی - ۲۶ آذر ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۸

با سلام. لطفا به جهت مشاوره با شماره تلفن 09123838809 تماس بگیرید.

3 × یک =