درمان زانوی پرانتزی 100% تضمینی

درمان زانوی پرانتزی در بزرگسالان چگونه است؟ درمان زانوی پرانتزی بدون جراحی چگونه انجام می‌شود؟ روش جدید درمان پای پرانتزی چه روشی است؟ تمرینات خانگی درمان پای پرانتزی و یا اصلاح پای پرانتزی با کش تا چه اندازه موثر هستند؟ بهترین سن برای درمان پای پرانتزی چه سنی است؟

درمان زانوی پرانتزی یکی از مواردی است که سالیانه افراد زیادی برای انجام آن اقدام می‌کنند. زانوی پرانتزی یک اختلال زانو است که باعث خمیدگی زانوها به سمت داخل در حالت ایستاده شده و در نتیجه ظاهری کمانی مانند در فرد ایجاد می‌کند. در این حالت، زمانی که فرد می‌ایستد، مچ پا و پاهای او در کنار هم هستند اما زانوها از هم جدا می‌شوند. این بیماری در بیشتر نوزادان دیده می‌شود، اما با شروع راه رفتن کودک و قرار دادن وزن روی پاهایش ناپدید می‌شود اما اگر این بیماری بعد از 3.5 سالگی ادامه داشته باشد، نیاز به درمان دارد.

درمان زانوی پرانتزی

فردی که دارای وزنی متعادل است هنگامی که می ایستد باید هم مچ پا و هم زانوهایش به هم بچسبند ولی در صورتی که زانوها از هم دور شوند و مچ پاها به هم نزدیک شوند به دارمان زانوی پرانتزی یا ژنوواروم نامیده می شود. عکس این حالت هم وقتی است که هنگام ایستادن زانوها به هم نزدیک می شوند ولی مچ پاها از هم دور می شوند که به این حالت زانوی ضربدری یا ژنووالگوم گفته می شود.

در مورد تعویض مفصل زانو بیشتر بدانید.

دلایل درمان زانوی پرانتزی

درمان زانوی پرانتزی هنگامی ضروروت می‌یابد که یک زانو دارای ناهنجاری های زاویه ای متمایل به داخل یا خارج سر استخوان درشت نی و نازک نی در امتداد محور اصلی بدن است. در واقع درمان زانوی پرانتزی هم در مواردی که زانو به سمت داخل یا خارج متمایل شده است، ممکن است انجام شود.

فردی که دارای زانو پرانتزی است، دارای علائم و نشانه هایی مانند موارد زیر است:

  • الگوی راه رفتن غیرعادی
  • پاهای رو به داخل
  • ناراحتی یا درد در زانو، لگن و مچ پا

در مورد درمان آرتروز بیشتر بدانید.

جراحی پای پرانتزی
زانوی-پرانتزی

بهترین سن برای درمان پای پرانتزی

سنین پایین بهترین سن درمان پای پرانتزی است؛ چرا که اگر هر چه سریع‌تر و زودتر برای درمان این عارضه اقدام کرده و رفع آن را به آینده موکول نکنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. در واقع ممکن است تصور کنید پای پرانتزی کودک شما با گذشت زمان اصلاح خواهد شد؛ در صورتی که این تصور تنها تا سه سالگی صحت داشته و اگر بعد از سه سالگی کودک این ناهنجاری همچنان ادامه داشته باشد، باید برای درمان آن به بهترین جراح زانو در تهران مراجعه کنید.

روش های درمان زانوی پرانتزی  

همانطور که کودک شما رشد می کند، این وضعیت معمولا خود به خود اصلاح می شود. برای کودکان با پاهای کمانی شدید پزشک ممکن است گزینه‌های درمانی غیرجراحی مانند بریس، فیزیوتراپی و داروها را توصیه کند. اگر گزینه‌های درمانی غیرجراحی پاهای کمان کودک شما را اصلاح نکرد، جراحی در نظر گرفته می‌شود.

اکثر کودکان مبتلا به زانوهای ضربه‌ای نیازی به درمان ندارند، اما اگر این وضعیت پس از ۷ سالگی ادامه یابد، ممکن است یک بریس شبانه متصل به کفش ارتوپدی توصیه شود. اگر جدایی بین مچ پا شدید باشد، جراحی ممکن است یک گزینه باشد.

گزینه های درمانی درمان زانوی پرانتزی  عبارتند از:

  • پوشیدن کفش های مخصوص در موارد خفیف
  • جراحی اصلاحی در موارد شدید

در مورد تعویض مفصل مچ دست بیشتر بدانید.

فیزیوتراپی در درمان زانوی پرانتزی

فیزیوتراپی معمولا در درمان زانوی پرانتزی تاثیری ندارد که این موضوع هم در افرادی که در سن رشد هستند و هم افرادی که صفحات رشدشان بسته شده، صدق می کند.

جراحی زانوی پرانتزی

افرادی که صفحات رشدشان بسته شده در صورتی که زانوهای پرانتزی یا ضردری داشته باشند باید ابتدا زانو شکسته شود، قسمت بالای استخوان ساق پا با یک برش کوچک باز شود و از داخل باز می شود. معمولا یک تکه پیوند استخوان هم گذاشته می شود و با یک پیچ پلاک کوچک محل استخوان ثابت می شود و مزیت این روش این است که معمولا در مدت 3 ماه جوش خوردن کامل می شود و بیمار می تواند به فعالیت های گذشته خود بپردازد.

البته روش های دیگری هم برای جراحی زانوی پرانتزی وجود دارد که انتخاب آن بستگی به مهارت جراح ارتوپد و وضعیت بیمار دارد و در برخی موارد نوع روش خاص است.

همچنین در کودکانی که پا چنبری یا کلاب فوت دارند اگر به موقع مراجعه نمایند حتما قابل درمان می باشد و نتایج بسیار خوبی به دست می آید اما لازمه آن همکاری والدین با جراح ارتوپد و پوشیدن بریس می باشد.

علائم زانو پرانتزی

در مورد تعویض مفصل لگن بیشتر بدانید.

نتیجه گیری

زانوی پرانتزی تا 2 سالگی طبیعی می باشد و در صورتی که کودک از نظر رشدی سالم باشد نیازی به پیگیری خاصی ندارد. زانوی پرانتزی هم از 2 سالگی تا پایان 6 سالگی طبیعی است و نیاز به درمان، استفاده از کفش یا زانوبند ندارد و به صورت فیزیولوژیکی به صورت خود به خود بهبود می یابد. برای انتخاب بهترین درمان برای زانوی پرانتزی نیاز است به متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید.

دکتر محمدرضا مقیمی

دکتر محمدرضا مقیمی - متخصص ارتوپدی از دانشگاه علوم پزشکی ایران رئیس بخش و گروه ارتوپدی بیمارستان شهدای هفتم تیر وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران  انجام بیش از پانزده هزار عمل جراحی ارتوپدی انجام بیش از ده هزار مورد عمل جراحی شامل مشکل ترین و پیچیده ترین عملهای ارتوپدی در بیماران تصادفی و مالتیپل تروما در بیمارستان شهدای هفتم تیر مشغول در بخش خصوصی در بیمارستان های مهر و اقبال مشغول انجام بیش از هزار  مورد عمل جراحی تعویض مفصل تا کنون

پاسخ

11 + 6 =

مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه
Call Now Button