جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو که به عنوان آرتروپلاستی زانو معروف است می تواند در از بین بردن درد و بازگرداندن عملکرد زانو در مفاصل زانو که آسیب شدید دیده اند بسیار کمک کننده باشد. اغلب بیماران به دلایلی مانند درد شدید در قسمت زانو و یا ساییدگی زانو برای جراحی تعویض مفصل زانو اقدام می کنند. در این عمل مفصل آسیب دیده به طور کامل جایگزین می شود. با ما همراه باشید تا به جزئیات این عمل جراحی بپردازیم.

تعویض مفصل زانو:

جراحی تعویض مفصل زانو یکی از روش های درمانی برای بیماری های آرتریت زانو مانند آرتروز زانو می باشد. پروسه این عمل شامل بریدن استخوان آسیب دیده وغضروف از استخوان ران شما، و استخوان بلند زیر زانو و کاسه زانو و جایگزین کردن آن با یک مفصل مصنوعی (پروتز) که از آلیاژی از فلز، پلاستیک عیار بالا و پلیمرها ساخته شده است، می باشد.

برای آنکه متوجه شوید که آیا عمل تعویض زانو برای شما به درستی انجام شده است، یک ارزیابی جراحی اورتوپدی روی رنج حرکتی ، ثابت بودن و کشش زانوی شما صورت می گیرد. اشعه X در تشخیص گستردگی آسیب کمک می کند .

پزشک شما می تواند از میان انواع مختلفی از پروتزها و روش های جراحی با توجه به سن، وزن و میزان تحرک شما همچنین سایز و شکل زانو و سلامتی عمومی انتخاب کند که چه نوع پروتزی و با چه تکنیک جراحی برای شما مناسب است .

تعویض مفصل زانو

چرا تعویض مفصل زانو انجام می شود ؟

مهمترین و رایج ترین دلیل برای جراحی تعویض زانو از بین بردن درد  شدیدی است که بر اثر آرتروز به وجود می آید . بسیاری از بیماری های گروه آرتریب باعث آسیب در ناحیه زانو می شوند که نیازمند جراحی تعویض مفصل زانو هستند. افرادی که نیاز به جراحی تعویض زانو دارند معمولا مشکلاتی در راه رفتن ، بالا رفتن از پله ها و بلند شدن و نشستن روی صندلی دارند. بعضی از افراد حتی در هنگام استراحت هم درد دارند . برخی از بیماری هایی که نیازمند تعویض مفصل زانو هستند عبارتند از:

• آرتروز
  • روماتیسم
  • آرتروز پس از تروما
  • دفرمیتی زانو
  • نکروز آواسکولار (بافت‌مردگی بی‌خونی)

عوارض جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض زانو، مثل هر جراحی دیگری دارای خطرهایی هم می باشد. باید به این نکته توجه داشته باشید که برای انجام این عمل به بهترین جراح تعویض مفصل زانو مراجعه کنید. در برخی از موارد این جراحی خطرهایی مانند موارد زیر را در بر دارد.

• لخته خون در رگهای پا یا ریه ها
  • حمله قلبی
  • سکته مغزی
  • آسیب عصبی

زانوهای مصنوعی می توانند خارج شوند

یکی از خطرات دیگر جراحی تعویض زانو، پس زدن مفصل مصنوعی می باشد. استفاده روزانه حتی قوی ترین قطعات فلزی و پلاستیکی را می تواند از کار بیاندازد. اگر در اثر فعالیت های بسیار و یا وزن بیش از حد به مفصل ضربه و فشار وارد شود خطر این پس زدگی بیشتر می شود.

نشانه های عفونت

اگر به موارد زیر برخورد کردید سریعا به پزشک خود اطلاع دهید :

• تب بالای 100 درجه فارنهایت ( 37.8 سانتی گراد)
  • لزر
  • قرمزی در حال افزایش، حساسیت، ورم و درد در زانو

یک زانوی تعویض شده عفونی همیشه نیاز به جراحی برای خارج کردن پروتز و آنتی بیوتیک برای از بین بردن باکتری ها دارد. بعد از پاک شدن عفونت، یک جراحی دیگر برای جایگذاری یک زانوی دیگر انجام می شود.

چه کسانی نمی توانند جراحی تعویض مفصل زانو را انجام دهند؟

این نوع جراحی یکی از پرکاربرد ترین جراحی ها می باشد اما با این حال این روش برای همه افراد مناسب نیست. افرادی که دچار مشکلات عروقی حاد و یا عفونت در ناحیه زانو خود هستند نباید از این روش جراحی استفاده کنند. هم چنین ممکن است پزشک به افرادی که دارای اضافه وزن زیاد و یا مبتلا مشکلات قلبی یا ریوی هستند این روش را توصیه نکند.

چطور باید برای عمل تعویض زانو آماده شوید؟

غذا و دارو

پزشک شما یا متخصص بیهوشی ممکن است به شما توصیه کند که استفاده از داروی خاصی را متوقف کنید رژیم غذایی خاصی به شما بدهد. احتمالا به شما دستور داده می شود که شب قبل از جراحی چیزی نخورید.

آماده شدن برای بهبود

برای چندین هفته بعد از جراحی، ممکن است نیاز به عصا یا واکر داشته باشید، پس برای این موضوع پیش از جراحی برنامه ریزی کنید. مطمئن شوید که کسی در آوردن شما از بیمارستان و همچنین کارهای روزانه مانند غذا پختن، حمام کردن و شستن لباس هایتان به شما کمک می کند. اگر تنها زندگی می کنید، بیمارستان شما می تواند در یافتن پرستار موقتی به شما کمک کند.

برای اینکه خانه خود را برای حرکت در طول پروسه بهبود جراحی امن تر و راحت تر کنید، موارد زیر را انجام دهید :

• یک مکان برای خوابیدن و استراحت خود در طبقه اول که نیاز به بالا رفتن نباشد ایجاد کنید.
  • میله های آهنی یا یک دستگیره در زیر دوش خود در حمام ایجاد کنید.
  • دستگیره امن در طول راه پله ها وجود داشته باشد.
  • یک صندلی پایه دار با نشیمنگاه و پشتی قوی بگیرید، و یک جای پا برای بالا نگه داشتن پا.
  • یک جای نشستن با جای بازو برای توالت خود ایجاد کنید.
  • یک صندل یا نیمکت برای دوش گرفتن حاضر کنید.
عکس جراحی تعویض زانو

برای چه چیزهایی باید آماده باشید ؟

قبل از عمل

جراحی تویض مفصل زانو نیازمند به بیهوشی می باشد. پذیرش شما می تواند به تیم پزشکی در تصمیم گیری در مورد این که آیا بیهوشی عمومی، که شما را به ناخودآگاه می برد انجام دهند یا بیهوشی نخاعی را روی شما انجام دهند که شما در طول آن بیدار هستید اما قادر به حس کردن درد از ناحیه کمر به پایین نیستید.

برای جلوگیری از عفونت یک آنتی بیوتیک وریدی قبل و در طول عمل و بعد از آن دریافت خواهید کرد. همچنین ممکن است یک بلوک عصبی در اطراف زانوی شما قرار گیرد که آن را بی حس کند. به تدریج بی حسی بعد از عمل برطرف خواهد شد.

در طول عمل

زانوی شما در یک حالت موقعیت خمیدگی قرار می گیرد تا تمام سطح مفصل آزاد باشد. بعد از ایجاد یک برش به طول در حدود 6 تا 10 اینچ ( 15 تا 25 سانتیمتر)، جراح شما کاسه زانوی شما را کنار می زند و سطح آسیب دیده مفصل را می برد.

بعد از حاضر کردن سطح مفصل، جراح قطعات مفصل مصنوعی را وصل می کند. بعد از بستن برش، جراح زانوی شما را خم کرده و می چرخاند و آن را برای عملکرد مناسب تست می کند. این جراحی حدودا 2 ساعت طول می کشد.

بعد از عمل

بعد از عمل بیمار برای یک تا دو ساعت به اتاق ریکاوری برده می شود. سپس به بخش منتقل شده و در آنجا برای چند روز می ماند. داروهای تجویز شده توسط پزشک می توانند درد شما را کنترل کنند.

در مدت زمانی که بیمار در بیمارستان می ماند، او را تشویق می کنند که پا و مچ پای خود را تکان دهد، که این کار جریان خون را در عضلات پای فرد افزایش داده و در جلوگیری از ورم و لخته خون، کمک می کند.

به شخص تمرینات تنفسی منظم داده شده و از او می خواهند که به تدریج سطح حرکتی خود را افزایش دهد.

روز بعد از جراحی ، یک فیزیوتراپ به بیمار نشان داده می شود که چطور تمریناتی را برای زانوی خود انجام دهد. بعد از آن شخص از بیمارستان مرخص شده و تمرینات فیزیوتراپی خود را در منزل یا یک مرکز انجام خواهد داد.

بیماران باید تمرینات خود را به طور منظم انجام دهند. برای بهبود بهتر، تمام دستورات تیم درمانی خود را در ارتباط با مراقبت، رژِیم غذایی و تمرینات انجام دهند.

نتیجه

برای اکثر افراد، تعویض مفصل زانو درد را تسکین می دهد، حرکات را پیشرفت می دهد و کیفیت زندگی را افزایش می دهد و بیشتر تعویض های مفصل بالای 15 سال کار خواهند کرد.

3 تا 6 هفته بعد از جراحی، شما می توانید به اکثر فعالیت های روزانه خود برگردید، همانند خرید کردن و کارهای خانه. همچنین اگر 3 هفته پس از جراحی بتوانید زانوی خود را به اندازه کافی برای آنکه روی صندلی ماشین بنشینید، خم کنید، به اندازه کافی کنترل روی عضلات خود برای شتاپ دادن و متوقف کردن داشته باشید و اگر همچنان داروهای مسکن ضد درد را دریافت نمی کنید ، می توانید رانندگی را آغاز کنید.