تعویض ران

جراحی تعویض ران یک جراحی است که در طی آن یک قسمت خراب از مفصل لگن خارج می شود و با بخش هایی که معمولا از آهن ، سرامیک و پلاستیک های خیلی سخت ساخته می شود جایگزین می شود . این مفصل مصنوعی (پروتز) به کاهش درد و پیشرفت حرکات کمک می کند .

همچنین آرتروپلاستیک کامل لگن نیز نامیده می شود . جراحی جایگزینی لگن یا ران ممکن است یک انتخاب برای شما باشد اگر درد لگن با فعالیت های روزانه تداخل می کند و درمان های بیشتر محافظه کارانه کمک نمی کند یا بیشتر از این موثر نیست . آسیب های آرتروز رایج ترین دلیل نیاز به جایگزینی لگن می باشد .

چرا جراحی تعویض ران انجام می شود ؟

موقعیت هایی که می تواند به مفصل ران آسیب بزند و گاهی اوقات جراحی تعویض ران ضروری است ، شامل موارد زیر می شود :

• آرتروز. معمولا به عنوان آرتروز ساییدگی و پارگی معروف است ، آرتروز به نرمی غضروف که انتهای استخوان ها را می پوشاند و به مفصل کمک می کند که نرم تر حرکت کند، آسیب می زند .
  • آرتریت روماتوئید . به دلیل یک سیستم ایمنی بیش از حد فعال ، آرترید روماتوئید نوعی از التهاب را ایجاد می کند که می تواند غضروف و گاه استخوان اصلی را ساییده کند در نتیجه آن مفصل آسیب دیده و تغییر شکل پیدا می کند .
  • استئونکروز. اگر تامین خونی کافی نباشد قسمت توپی شکل مفصل لگن ممکن است فروپاشی کند و از شکل خود خارج شود .

اگر درد ران را تجربه کرده باشید آن را ممکن است اینگونه شرح دهید :

• ادامه دار و مزمن است ، با وجود درمان
  • با راه رفتن بدتر می شود ، حتی با یک عصا یا واکر
  • خواب شما را مختل می کند
  • توانایی شما را در بالا و پایین رفتن از پله ها تحت تاثیر قرار می دهد
  • بلند شدن از حالت نشسته را سخت می کند
دکتر ارتوپد خوب در تهران

خطر ها

ریسک هایی که ممکن است در جراحی جایگزینی ران یا لگن وجود دارد شامل موارد زیر است :

• لخته خون . لخته ممکن است بعد از جراحی در رگهای پا ایجاد شود . این موضوع می تواند خطرناک باشد چرا که یک قطعه از یک لخته می تواند کنده شده و به ریه های شما برسد ، به قلب یا ندرتا به مغز شما آسیب برساند. پزشک شما ممکن است رقیق کردن خون را برای کاهش این آسیب به شما شرح دهد.
  • عفونت . عفونت ها می توانند در قسمتی که برش داده می شود ایجاد شود و در بافت های عمیق تر نزدیک به لگن جدید شما. بیشتر عفونت ها با آنتی بیوتیک درمان می شوند ، اما یک عفونت اساسی نزدیک پروتز شما ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد تا پروتز را خارج کنند .
  • شکستگی . در طول جراحی ، بخش های سالم لگن شما ممکن است بشکند . گاهی شکستگی بسیار کوچک است که خودشان آن را التیام می دهند ، اما شکستگی های بزرگتر ممکن است نیاز به تعمیر با سیم ها ، پین ها و احیانا صفحه های آهنی یا پیوندهای استخوانی داشته باشد .
  • جابه جایی . موقعیت های خاص می توانند باعث شوند که قسمت گرد مفصل جدید شما تخریب شود ، به خصوص در اولین ماه های بعد از جراحی . اگر لگن جابه جا شود ، پزشک شما ممکن است آن را با بند در جای خود ثابت کند برای اینکه جای لگن را تصحیح کند . اگر لگن شما تغییر جا دهد ، معمولا جراحی برای تثبیت کردن آن نیاز است .
  • تغییر در طول پا . جراح شما مراحلی را طی می کند تا از مشکلات اینچنینی اجتناب کند ، اما گاهی یک لگن (ران ) جدید ممکن است طول پا را بلند تر یا کوتاه تر کند . گاهی این موضوع باعث انقباض عضلات اطراف لگن می شود .  در این موارد ، تقویت و کشیدن تدریجی آن عضلات می تواند کمک کننده باشد .
  • پس زدن. هرچند این عارضه با ایمپلنت های جدیدتر نادر است ، مفصل جدید شما ممکن است سفت به استخوان شما وصل شود یا ممکن است در طول زمان پس زده شود که باعث درد در لگن می شود. در این گونه موارد ممکن است جراحی برای برطرف کردن این مشکل نیاز باشد .
تنگی کانال نخاعی و روش های درمانی آن

چه چیزهایی برای تعویض ران دوم نیاز است ؟

در نهایت باید پروتز مفصل لگن شما خارج شود ، پس اگر جراحی تعویض لگن را هنگامی که جوان و فعال هستید انجام دادید ، ممکن است به تعویض دوم نیاز پیدا کنید . هرچند مواد جدید ی که ایمپلنت های جدید را با آن ها می سازند بیشتر عمر می کنند اما ممکن است به این عمل نیاز پیدا کنید .

چگونه برای عمل تعویض ران حاضر می شوید ؟

قبل از انجام جراحی شما با اورتوپد خود برای آزمایش ملاقات خواهید کرد .

• در مورد سابقه پزشکی و درمان های جاری شما خواهد پرسید .
  • یک آزمایش فیزیکی سرپایی انجام می دهد تا مطمئن شود که به اندازه کافی سالم هستید تا عمل جراحی را انجام دهید
  • لگن شما را آزمایش می کند ، به محدوده حرکتی شما در مفصل توجه می کند و همچنین استحکام عضلات اطراف آن
  • آزمایش خون انجام می دهد ، یک عکس رادیولوژی یا ممکن است یک MRI انجام دهد

این ارزیابی ها ی پیش از عمل یک موقعیت خوب برای شما هستند تا سوالات خود را در مورد پروسه عمل بپرسید . مطمئن شوید که از درمان هایی که پیش از عمل باید متوقف کنید یا انجام دهید  ، آگاهی دارید .

عکس تعویض ران

باید انتظار چه چیزی را داشته باشید ؟

هنگامی که برای جراحی چک می شوید ، ممکن است مجبور شوید لباس های خود را درآورید و یک گان بیمارستانی بپوشید . حتی ممکن است بی حسی روی شما انجام شود یا یک بی حس کننده ستون فقرات که باعث می شود نیمه پایین بدن شما بی حس شود .

در طول عمل تعویض ران

برای انجام یک تعویض ران جراح شما :

• یک برش در قسمت جلویی یا کناری ران شما ایجاد می کند ، در طول لایه های بافتی
  • استخوان های آسیب دیده و غضروف بیمار را خارج می کند ، استخوان های سالم را باقی می گذارد
  • پروتز ها را به استخوان لگنی منتقل می کند تا مفصل آسیب دیده را جایگزین کند
  • استخوان گرد را در بالای ران شما با پروتز توپ مانند جایگزین می کند ، که به یک ساقه که به استخوان ران شما وصل می شود فیت و متصل می شود.
نحوه تشخیص دیسک کمر

تکنیک ها برای تعویض لگن تکامل یافته است . همانطور که جراحان به پیشرفت تکنیک های جراحی کمتر تهاجمی ادامه می دهند ، این تکنیک ها ممکن است زمان بهبودی و درد را کاهش دهند .

بعد از جراحی

بعد از جراحی ، ممکن است به مکانی برای ریکاوری برای ساعت هایی تا بی حسی شما از بین رود، منتقل شوید . پرسنل پزشکی فشار خون ، ضربان قلب ، هوشیاری ، درد یا میزان راحتی شما را مانیتور خواهند کرد چرا که ممکن است به دارو نیاز داشته باشید .

فیزیوتراپی

یک فیزیوتراپیست ممکن است با یک سری ورزش ها به شما کمک کند که می توانید آن ها را در بیمارستان و خانه انجام دهید تا سرعت بهبود را افزایش دهید . فعالیت ها و تمرین ها باید یک بخش مشخص از روز شما باشد تا قدرت استفاده از مفصل و عضلات را به شما برگرداند . فیزیوتراپیست شما ممکن است تمرین های تقویتی و حرکتی را به شما توصیه کند یا ممکن است به شما آموزش دهد که چگونه از یک  وسیله کمکی برای راه رفتن مانند واکر یا عصا استفاده کنید . همانطور که تراپی شما در حال پیشرفت است ، فشار وزن روی پایتان را افزایش می دهید تا هنگامی که قادر باشید بدون وسایل کمکی راه بروید .

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی از سایت دکتر محمدرضا مقیمی بازدید کرده ، با شماره های زیر ارتباط برقرار کنید یا به بیمارستان مهر مراجعه کنید. شماره های تماس : و 88191276 021 و 09120545424

نتایج

انتظار می رود که مفصل جدید شما دردی که شما پیش از جراحی داشتید را کاهش دهد و محدوده حرکتی شما را در مفصل افزایش دهد . اما انتظار نداشته باشید که تمام کارهایی که پیش از آسیب لگن انجام می دادید  را انجام دهید . فعالیت های تاثیر گذار مانند دویدن یا بازی بسکتبال ممکن است بسیار روی مفصل شما فشار بیاورد . اما در طول زمان شما باید قادر باشید شنا کنید ، گلف بازی کنید یا به راحتی دوچرخه سواری کنید .