چگونه قوز کمر را رفع کنیم

قوز کمر به وضعیتی گفته می شود که ستون فقرات در قسمت فوقانی، خمیدگی بیش از اندازه دارد. اگر دچار قوز کمر شده ایم، چگونه قوز کمر را رفع کنیم ؟  ویا علائم  و عوارض جانبی قوز کمر چیست؟ در سایت دکتر محمدرضامقیمی، مطالب مهمی درباره علل ایجاد قوز کمر و نحوه درمان قوز کمر بیان خواهد شد.

قوز کمر چیست؟

قسمت بالایی کمر، دارای یک منحنی جزئی طبیعی است. ستون فقرات به طور طبیعی برای حمایت از وزن و کاهش فشار به گردن، در قسمت فوقانی کمر خمیده است. قور زمانی اتفاق می اتد که این قوس بزرگتر از حد طبیعی باشد.

اگر بیماری، مبتلا به قوز کمر باشد، ممکن است، قسمت فوقانی کمر به طرز چشمگیری بیرون زده و گرد شده باشد.

چگونه-قوز-کمر-را-رفع-کنیم

دلایل قوز کمر چیست؟

• پیری و کهولت سن
  • ضعف عضلات در قسمت فوقانی کمر
  • بیماری هایی که منجربه تخریب استخوان می شود.
  • آسیب به ستون فقرات
  • انحنای ستون فقرات
  • پوکی استخوان
  • سبک زندگی نادرست

عوارض جانبی قوز کمر چیست؟

• افرادی که دچار قوز کمر هستند، به مرور ممکن است کندتر راه بروند.
  • به علت فشار بیش از اندازه به ستون فقرات، دچار درد در کمر شوند.
  • به دلیلی فشار وارد شده بر ریه و قفسه سینه، دچار مشکلات تنفسی شوند.

چه شرایطی منجربه قوز کمر می شود؟

• عفونت در ستون فقرات
  • مشکلات ژنتیکی
  • تومورها
  • فلج اطفال
  • دیستروفی عضلانی

چه زمانی برای قوز کمر باید به پزشک مراجعه کرد؟

• درد شدید
  • مشکل در انجام فعالیت های روزانه
  • مشکلات تنفسی
  • خستگی بیش از اندازه

چگونه قوز کمر رارفع کنیم؟

برای درمان و رفع قوز کمر، روش های گوناگونی وجود دارد و کاربرد هر روش با توجه به علت ایجاد قوز کمر متفاوت است.همانطور که گفته شد قوز کمر به علل گوناگونی به وجود آمده است برای مثال در صورتی که قوز کمر به دلایل ژنتیکی و یا بیماری باشد ابتدا باید بیماری و اختلال مورد نظر برطرف شود و اگر نشستن وایستادن فرد به صورت نادرست است، پزشک تمرین و فیزیوتراپی را ابتدا برای بیمار پیشنهاد می دهد، بنابراین روش های درمانی کاملا وابسته به علت ایجاد بیماری قوز کمر است.

مقالات مفید:

گودی کمر

نحوه تشخیص دیسک کمر

جراحی دیسک کمر با لیزر

روش های درمانی برای رفع قوز کمر

دارو های درمانی : ممکن است پزشک باتوجه به علائم، داروهای تسکین دهنده و ضد درد قوی و یا  داروهای مربوط به پوکی استخوان و تقویت کننده استخوان را تجویز کند.

تمرینات کششی : ممکن است پزشک برای رفع قوز کمر و بهبود انعظاف پذیری ستون فقرات و تسکین درد، تمرینات کششی توسط پزشک توصیه شود.

قوز بند: کمربند طبی که به صورتی ساخته شده است که می تواند از گسترش بیماری قوز کمر جلوگیری کرده و به درمان انحنای آن کمک کند.

جراحی : ممکن است قوز کمر به صورتی شدید باشد که باعث مشکلات جدی در نخاع و ستون فقرات شود، بدین صورت برای کاهش درجه انحنا می توان جراحی انجام داد.

رژیم غذایی مناسب : برای کمک به حفظ تراکم استخوان، مصرف یک رژیم غذایی سرشار از کلسیم و ویتامین D  بسیار توصیه می شود و همینطور پرهیز از مصرف دخانیات و الکل نیز مهم است.

قوز کمر  و عوارض ناشی از آن ، نیازمند مهارت بالایی می باشد. دکتر محمدرضا مقیمی ،متخصص ارتوپدی و جراح ارتوپد این درمان را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

نوزده + سیزده =