شکستگی لگن

به طور کلی شکستگی در استخوان می تواند ، شکست جزئی، شکستگی چند گانه و یاشکستگی حاد باشد وهمه ی این موارد به نوع شکستگی بستگی دارد. اگر درباره شکستگی لگن و علائم آن اطلاعاتی نیاز دارید ادامه مطلب را بخوانید تا به موقع به دکتر خوب ارتوپد مراجعه کنید.

شکستگی های لگن انواع مختلفی دارد اما شایع ترین آن ها دو نوع است از جمله:

• Femoral neck fracture : این شکستگی در میان افراد سالمند شایع است و می تواند ناشی از پوکی استخوان باشد و ممکن است عارضه هایی را به دنبال داشته باشد. زیرا شکستگی علاوه بر علائمی همچون درد و ناراحتی باعث قطع شدن مسیر خون شده و آسیب های دیگری نیز وارد کند.
  • Intertrochanteric hip fracture / شکستگی اینتروکانتریک لگن: در این نوع شکستگی، تامین خون به استخوان متوقف می شود.

انواع دیگری شکستگی لگن وجود دارد، از جمله :

stress fracture / شکستگی استرسی لگن  : ممکن است تشخیص آن مشکل باشد. زیرا شکاف باریکی ایجاد کرده و ممکن است تمام استخوان را شامل نشود.

چه افرادی بیشتر در معرض شکستگی لگن هستند؟

شکستگی-لگن

برخی از عوامل ممکن است خطر شکستگی لگن را در فرد افزایش دهد از جمله :

• سن : زمانی که سن افراد بالا برود ، در نتیجه قدرت و تراکم استخوان کاهش میابد و استخوان سست و ضعیف می شود و خطر ابتلا به بیماری های استخوانی افزایش میابد.
  • رژیم غذایی : اگر مواد غذایی که برای بهبود و تحکیم استخوان های بدن مناسب است، مصرف شود از جمله : ویتامین D و کلسیم و.. مسلما در پیشگیری و بهبود استخوان های ضعیف بسیار موثر است.
  • قومیت : برخی از قوم ها در خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند و در نهایت ممکن است باعث افزایش خطر شکستگی لگن گردد.
  • جنسیت : زنان بیش از مردان در معرض ابتلا به شکستگی لگن هستند، زیرا زنان نسبت به مردان بیشتر دچار پوکی استخوان می شوند.
  • سابقه برخی از بیماری ها

علائم شکستگی لگن چیست؟

• التهاب در ناحیه ی لگن
  • کبودی لگن
  • احساس درد در ناحیه لگن
  • احساس درد و ناتوانی در حرکت و راه رفتن
  • احساس فشار وزن روی لگن و پا
  • و..

چه عواملی باعث شکستگی لگن می شود؟

• سقوط و افتادن از ارتفاعی روی سطح سخت
  • تصادفات و اتفاقات
  • پوکی استخوان
  • چاقی و اضافه وزن شدید
  • و..

نحوه تشخیص شکستگی لگن

زمانی که به یک دکتر خوب ارتوپد مراجعه کنید: ابتدا از بیمار می خواهد که علائم، درد و همینطور حال خود را برای دکترتوضیح دهد. سپس با توجه به شرح حال بیمار و معاینه و همینطور بررسی علائم ظاهری از جمله : کبودی، تورم، تغیر رنگ و شکل و.. و همینطور با استفاده از تصویر برداری و آزمایشات مختلف ، ناحیه دقیق شکستگی و نوع و شدت آن مشخص شده و درمان را آغاز می کند.

تشخیص درد لگن نیازمند مهارت بالایی می باشد. دکتر محمدرضا مقیمی ،متخصص ارتوپدی و جراح ارتوپد این درمان را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

درمان شکستگی لگن

روش درمانی شکستگی لگن باتوجه به علت ایجاد و شدت آن، متفاوت است و می تواند جراحی، فیزیوتراپی، تعویض مفصل لگن ، تجویز دارو، تغیر و اصلاح شیوه زندگی و.. باشد.

در آخر: در صورتی که آسیبی و یا ضربه ای به ناحیه لگن و اطراف آن وارد شد و همینطور علائمی را مشاهده کردید، زمان را هدر نداده و سریعا به بهترین دکتر ارتوپد مراجعه کنید.