در رفتگی شانه

شانه متحرک ترین مفصل بدن است، بنابراین می تواند بیشترین خطر برای در رفتگی را داشته باشد. امروزه در رفتگی شانه از شایع ترین در رفتگی های مفاصل  برای برخی مشاغل و خصوصا ورزشکاران است اما در کودکان به  ندرت اتفاق می افتد.در ادامه مطلب سایت دکتر محمدرضا مقیمی، نکات مهمی درباره نشانه های دردرفتگی شانه، درمان دررفتگی کتف را توضیح داده خواهد شد.

می خواهیم علائم این در رفتگی را در شانه چپ و در شانه راست مرور کنیم.

علائم-دررفتگی-شانه-و-درمان-آن

زمانی که زمین می خوریم

فردی را در نظر بگیرید که به زمین می افتد اقدامی که این شخص حین افتادن انجام می دهد گرفتن دودست خود برای جلوگیری از افتادن است که ظاهرا موفق هم نیست چرا که اولین جایی که با زمین برخورد میکند کف دستان اوست که در این حالت دستان وی به خارج چرخیده و این امر موجب در رفتگی شانه او می گردد که در حالت خوش شانسی یکی از کتف های او دچار صدمه کمتری شود.

عملکرد مفصل شانه

مفصل شانه محل اتصال دو استخوان است. قسمت بالایی استخوان بازو با با بخش حفره مانند استخوان کتف در کنار یکدیگر قرار گرفته و بر هم می لغزند. این پایداری توسط بافت های کپسول مفصلی و لیگامان ها و عضلات اطراف مفصل ایجاد شده و دو سر دو استخوان توسط این بافت ها در کنار هم قرار می گیرند.

مقالات مفید:

روماتیسم مفصل

تعویض مفصل آرنج

نشانه های دررفتگی کتف

از مهم ترین علائم در رفتگی شانه درد است. درد به حدی شدید است که فرد آسیب دیده با دست سالم خود شانه خود را محکم گرفته و از حرکت آن خودداری می کند. در این مواقع حتما بیمار را به نزدیک ترین متخصص ارتوپد رسانده و پزشک را از شرح اتفاق بیمار مطلع کنید.

درمان در رفتگی مفصل شانه

پزشک متخصص، بیمار را که دچار در رفتگی شانه شده اول برای چگونه قرار گرفتن مفصل شانه به عکس برداری می فرستد. پزشک بعد از بررسی کامل عکس شانه در رفته بیمار، شانه در رفته را به راحتی جا انداخته چرا که در حرفه خود حاذق است وجای نگرانی نیست. پزشک برای صحت انجام کار خود عکسی دیگر از شانه دررفته گرفته و به بیمار گوشزد می کند که شانه در رفته خودرا به مدت ٢یا ٣هفته به همان صورتی که وی با بانداژ از گردنش آویزان کرده به طور ثابت نگه داشته و بعد از طی زمان مشخص شده با انجام حرکاتی که باید بعد از ثابت نگه داشتن برای عدم خشک شدن مفصل است و  پزشک مناسب شانه در رفته میداند سلامت شانه خودرا بدست آورد.

درمان در رفتگی شانه و عوارض ناشی از آن ، نیازمند مهارت بالایی می باشد. دکتر محمدرضا مقیمی ،متخصص ارتوپدی و جراح ارتوپد این درمان را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

ممکن است مفصل شانه بسیار آسیب دیده باشد و یا به هر علت دیگری مفصل شانه یا کتف، با روش های درمانی بالا قابل بهبود نباشد، بدین ترتیب جراحی تعویض مفصل شانه می تواند راه درمانی موثر و مناسب برای کاهش درد شانه و درمان قطعی آن است.

هجده − 16 =