درمان زانوی ضربدری در کودکان

نحوه درمان زانوی ضربدری در کودکان

درصد زیادی از کودکان در سراسر دنیا دارای زانوی ضربدری هستند، اما  آیا زانوی ضربدری در کودکان ماندگار است؟ چه راه های درمانی برای درمان زانوی ضربدری وجود دارد؟ در بسیاری از مواقع زانوی ضربدری به خودی خود در کودکی درمان می شود اما گاهی اوقات  فرد واقعا دچار این عارضه شده که در ادامه مطلب نشانه ها و روش های کنترل و درمان زانوی ضربدری در کودکان و بزرگسالان توضیح داده شده است.

درمان-زانوی-ضربدری-در-کودکان

زانوضربدری چیست؟

زمانی که فرد پاهایش را کنار هم می گذارد، زانو ها به سمت داخل مایل است و به هم فشار می آورند و فاصله ای تغریبا زیاد بین مچ پاها ایجاد می شود، این هم به دلیل آن است که زانوها به سمت داخل خم شده اند و پا حالت ضربدری پیدا می کند.

زانوی ضربردی چه زمانی در کودکان برطرف می شود؟

زانوی ضربدری و زانوی پرانتزی پا در کودکان بسیار شایع تر است و اغلب در هنگام رشد و یا حداکثر قبل از بلوغ اصلاح می شود. طبق تحقیقات انجام شده در سراسر دنیا درصد قابل توجهی از کودکان در سنین ۳ تا۵ سالگی مبتلا به زانوی ضربدری هستند و ۹۰ درصد این موارد تا سنین ۷ تا ۸ سالگی خود به خود بهبود می یابد.

زانوی ضربدری در دوران نوجوانی

ممکن است زانوی ضربدری تا دوران نوجوانی ادامه یابد و یا به طور کلی به مرور ایجاد شود، علت ایجاد زانوی ضربدری چیست؟

• آسیب یا عفونت در پا و زانو
  • کمبود شدید ویتامین D و کلسیم
  • چاقی و اضافه وزن شدید
  • آرتروز در زانو

به خوبی می توان از گسترش این بیماری جلوگیری کرد و با به کارگیری فیزیوتراپی و ورزش غالبا می توان پای ضربدری را کنترل و مدیریت کرد.

زانوی ضربدری چه عوارضی ایجاد می کند؟

• مفاصل سفت و سخت
  • درد در زانو
  • لنگیدن در حین راه رفتن
  • درد در باسن
  • مچ درد شدید
  • داشتن عدم تعادل
  • نابرابری در طول پاها

علت بروز زانوی ضربدری چیست؟

بسیاری از افراد معتقدند زانوی ضربدری اتفاقی رخ می دهد، اما درصدی از بروز آن ژنتیکی است اما در ادامه علل بروز زانوی ضربدری ذکر خواهد شد:

• بیماری های استخوانی
  • آرتروز در مفاصل زانو
  • ناهنجاری های استخوانی
  • صدمه و عفوت در زانو وپاها
  • بیماری های ناشی از کمبود ویتامین D و کلسیم
  • چاقی و فشار زیاد بر زانو و پاها، هنگامی که فردی دچار اضافه وزن می شود، فشار زیادی بر زانو و پا وارد شده و به مرور ممکن است زانو به سمت داخل خم شود و پاها تا مچ نیز به سمت خارج مایل شوند.

نحوه تشخیص زانوی ضربدری

زمانی که بیمار با زانوی ضربدری به متخصص ارتوپد مراجعه می کند، اقدامات تشخیصی و درمانی طبق مراحل زیر انجام می شود:

• ابتدا پزشک در باره سابقه خانوادگی بیمار سوالاتی می کند؟
  • سپس شرح حالی از بیمار دریافت می شود.
  • همچنین از درد و مشکلاتی که به دنبال این بیماری برای بیمار ایجاد شده است سوال می شود، به صورتی که دقیقا درد در چه نواحی اتفاق می افتد و درد در چه حدی است و چه زمان هایی درد رخ می دهد؟ و…
  • بیمار توسط پزشک معاینه فیزیکی خواهد شد، نحوه ایستادن، راه رفتن، نحوه قرار گیری پا و زانو، تراز زانو هنگام ایستادن، بررسی طول پاها و.. به دقت بررسی می شود.
  • پس از آن که آناتومی و وضعیت بیمار به دقت بررسی و ارزیابی شد جهت تشخیص دقیق تر و انتخاب روش درمانی مناسب برای بیمار، MRI و دیگر روش های تصویر برداری انجام خواهد شد.

چگونه می توان زانوی ضربدری را درمان کرد؟

در اغلب موارد از زانوی ضربدری که به صورت جدی در فرد به وجود آمده، نمی توان پیشگیری کرد اما  امروزه گزینه ها و روش های درمانی فراوانی وجود دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

در صورتی که علت ایجاد عارضه شناسایی شود بهتر می توان از پیشرفت آن جلویگری نمود و آن را درمان کرد، بنابراین هرچه سریعتر بیمار به بهترین دکتر ارتوپد مراجعه کند، شانس درمان بیشتر است.

تشخیص زانوی ضربدری در کودکان

این بیماری را اغلب نمی توان به خوبی در کودکان شخیص داد زیرا در مراحل اولیه رشد، این بیماری شایع است وهمانطور که گفته شد به مرور بهبود می یابد. اما در دوران نوجوانی و بزرگسالی پزشک علت بیماری را شناسایی خواهد کرد و سپس بررسی می کند که آیا راه درمانی برای آن وجود دارد یا خیر؟

مطالب مفید:

درمان صافی کف پا

اصلاح زانوی پرانتزی

روش های درمانی زانوی ضربدری

درمان زانوی ضربدری با دارو و مکمل ها

اگر این بیماری ژنتیکی باشد و به مرور برطرف نشود، در مراحل ابتدایی برای درمان و پیشگیری از گسترش بیماری، دارو و مکمل هایی توسط متخصص ارتوپد خوب به بیمار تجویز می شود.

درمان زانوی ضربدری با  ورزش

پزشک ارتوپد ممکن است تمریناتی ساده کششی را به بیمار توصیه کند که باید بیمار نیز این تمرینات را به صورت روزانه در برنامه زندگی خود باید قرار دهد و یا پزشک، بیمار را به فیزیوتراپی ارجاع می دهد. این برنامه های ورزشی برای کاهش وزن، نگه داشتن وزن در حالت تعادل، تغییر روال در هنگام رشد عضلات و بهبود وضعیت بیمار و در نهایت پیشگیری از گسترش بیماری،موثر است.

درمان زانوی ضربدری با  کاهش وزن

اگر فرد وزنی را بیش از حد تحمل، حمل می کند، مسملا یک عامل در بروز زانوی ضربدری است. وزن اضافه فشاری مازاد را به پا و زانو وارد کرده و می تواند منجربه بروز بیماری و حتی بدتر شدن وضعیت زانو ها شود، بنابراین با کاهش وزن وکنترل آن می توان به خوبی بیماری را کنترل کرد.

ارتوتیک و کفی کفش مخصوص

ممکن است پزشک توصیه کند کفی سفارشی که مخصوص خود بیمار است در کفش ها قرار گیرد، بدین صورت در راه رفتن شخص، نحوه برخورد پاها هنگام راه رفتن و دویدن کمک می کند، این امر به ویژه برای افرادی که دارای پای ضربدری جدی هستند بسیار مفید است.

اسپلینت برای درمان پای ضربدری

ممکن است علاوه بر ارتوتیک، اسپلینت و آتل برای کودکان مبتلا به پای ضربدری توصیه شود، اسپلینت به صورتی طراحی شده اند که استخوان را در موقعیت درست در حین رشد قرار می دهد و در روند بهبودی این بیماری بسیار کمک کننده است.

درمان زانوی ضربدری در کودکان و بزرگسالان نیازمند مهارت بالایی می باشد. دکتر محمدرضا مقیمی ،متخصص ارتوپدی و جراح ارتوپد این درمان را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

درمان زانوی ضربدری با جراحی

جراحی اغلب اولین راه درمانی انتخابی برای این بیماری نیست، اما در مواردی نیز لزوما باید بیمار جراحی شود تا درمان سریعتر انجام شده و عوارض جانبی اتفاق نیافتد.

در چه مواقعی زانوی ضربدری باید جراحی شود؟

هنگامی که بیمار دچار زانو درد شدید شده است و دارو، ورزش و.. کمکی به تسکین درد بیمار نمی کند و به طور کلی زمانی که عوارض جانبی ایجاد شده شدت می یابد و باعث ایجاد ناراحتی و محدودیت در روند زندگی فرد می شود، ممکن است جراح ارتوپد جراحی را توصیه نماید.

جراحی زانوی ضربدری در کودکان

جراح ارتوپد قطعه کوچک فلزی را در زانو بیمار قرار می دهد و این صفحه فلزی به رشد استخوان ها در جهت صحیح کمک می کند.

هنگامی که نحوه قرار گرفتن پا و زانو بهبود یافت، عمل جراحی برای برداشتن قطعه فلزی انجام می شود.

جراحی پای ضربدری در بزرگسالان

در بزرگسالان و افراد مسن تر، استئوتومی انجام می شود. در این روش جراح ارتوپد با ابزار های خاص عمل جراحی استخوان را به صورت کنترل شده ای انجام می دهد و یک صفحه کوچک فلزی در پا وارد می کند و از این صفحه به عنوان یک بریس ثابت برای صاف نگه داشتن زانو استفاده می شود.

تعویض زانو برای درمان زانوی ضربدری

در موارد بسیار نادر، ممکن است پزشک توصیه کند زانویی مصنوعی باید جایگزین زانوی اصلی شود.

ده − 7 =