درمان آرتروز

آرتروز یا همان استئوآرتریت، اختلالی است که با درد و سفتی مفاصل همراه است و یکی از شایع ترین انواع آرتریت می باشد.

بیشتر افراد مبتلا به آرتروز، از درد مفاصل شکایت می کنند، برخی دیگر از تورم و یا شنیده شدن صدا از مفصل درگیر.

در برخی موارد‌ شدت علائم خفیف است و گاهی در فرد ظاهر می شود. اما این درد می تواند ادامه دار شود و شدت درد به حدی برسد که فرد قادر به انجام کارها و فعالیت های روزانه خود نباشد. آرتروز عمدتا در نواحی مانند زانو، مفصل ران و دست ها مشاهده می شود.

درمان-آرتروز

در صورت ادامه دار شدن علائم توصیه می شود به متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

هدف از درمان آرتروز عبارتند از:

• کنترل و تسکین درد
  • بهبود قوای عضلانی
  • بهبود کیفیت زندگی

علت بروز آرتروز

مفاصل و عضلات بدن در معرض آسیب و ضربه قرار دارند. در بسیاری از موارد، خود بدن قادر به ترمیم و جبران‌آسیب است. اما در صورت بروز آرتروز، غضروف پوشش دهنده استخوان‌ ها به تدریج تحلیل می رود و منجر به بروز درد، تورم و مشکلات حرکتی در مفاصل خواهد شد.

علت اصلی بروز آرتروز به طور قطعی مشخص نیست، اما برخی عوامل احتمال ابتلا به این اختلال را افزایش می دهند، که عبارتند از:

• آسیب مفاصل
  • ابتلا به آرتریت روماتوئید
  • بالا رفتن سن
  • سابقه خانوادگی ابتلا به آرتروز
  • چاقی و اضافه وزن

درمان آرتروز

با این که درمان قطعی برای آرتروز وجود ندارد، اما با تجویز روش های موثر از سوی پزشک، می توان به تسکین درد و ‌پیشگیری از تشدید علائم و اختلال کمک کرد.

درمان آرتروز نیازمند مهارت بالایی می باشد. دکتر محمدرضا مقیمی متخصص ارتوپدی و جراح ارتوپد این درمان را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

روش های درمانی موثر عبارتند از:

• تغییر سبک زندگی، مانند داشتن رژیم‌ غذایی سالم و اهمیت دادن به ورزش و تحرک بدنی
  • مصرف دارو، جهت تسکین درد
  • فیزیوتراپی، جهت کمک به تقویت قوای عضلانی

در برخی موارد و در صورت عدم بهبود علائم با درمان های گفته شده، جراحی توصیه می شود.

اکنون به بررسی شیوه های درمانی آرتروز می پردازیم.

• تغییر سبک‌ زندگی
  • ورزش و تحرک بدنی

ورزش، یکی از موثرترین اقدامات در بهبود علائم آرتروز می باشد. تحرک بدنی باید شامل ورزش هایی باشد که علاوه بر کمک به بهبود قوای عضلانی، ضرری برای بدن نداشته باشد.

در صورتی که آرتروز منجر به بروز درد شده باشد، اغلب بیماران بر این باورندکه ورزش کردن باعث تشدید علائم و درد آن ها خواهد شد.

• کاهش وزن

چاقی و اضافه وزن خود یکی از علل بروز آرتروز است و باعث تشدید درد می شود. به همین خاطر، توصیه متخصصین به بیماران خود این است که وزن خود را در حالت ایده آل نگه دارند و در کنار ورزش به رژیم غذایی خود اهمیت دهند.

• مصرف دارو

معمولا جهت تسکین درد ناشی از آرتروز، داروهای مسکن از سوی پزشک توصیه می شود. داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی مانند ژلوفن و ناپروکسن، از جمله این داروها هستند. این داروها به صورت کرم و اصطلاحا موضعی در دسترس هستند و به بهبود درد مفاصل زانو و دست کمک می کنند.

داروهای اپیوئیدی مانند کدئین ها، نوع دیگری از مسکن ها هستند. این قبیل داروها ر کنترل دردهای شدید تجویز می شوند، اما مصرف آن ها با عوارضی مانند بیوست و یا تهوع همراه می باشد.

تزریق استروئید، از دیگر داروهایی است که زمانی تجویز می شود که در صورت مصرف داروهای گفته شده تغییری در بهبود علائم دیده نشود. تزریق تحت بی حسی موضعی و مستقیما در ناحیه درگیر انجام می شود. اثرات این تزریق کوتاه مدت بوده و معمولا هر سه تا شش ما تکرار تزریق مجدد نیاز می باشد.

فیزیوتراپی

در صورتی که فردی جهت انجام کارهای روزانه خود با مشکل روبرو باشد، فیزیوتراپی از سوی پزشک تجویز می شود تا با تقویت قوای عضلانی و بهبود دامنه حرکتی، کیفیت زندگی بیمار نیز بهبود خواهد یافت.

فردی که از آرتروز زانو و با مفصل ران رنج می برد، بهتر است هنگام راه رفتن از عصا و یا واکر کمک بگیرد تا فشار و استرس کمتری به مفصل آسیب دیده وارد شود.

• جراحی

در صورت عدم بهبود علائم با روش های گفته شده و مصرف دارو، جراحی توصیه می شود.

با این که جراحی به تسکین علائم و بهبود کیفیت زندگی بیمار کمک می کند، اما با همه این تفاسیر تضمین قطعی در رهایی کامل از درد و علائم نمی باشد و گاهی ممکن است بیمار بعد از جراحی از درد و سفتی مفصل شکایت کند.

انواع مختلف جراحی عبارتند از:

• آرتروپلاستی (تعویض مفصل)

جراحی تعویض مفصل، یکی از شایع ترین جراحی هایی است که درناحیه زانو و ران انجام می شود. در طول این جراحی، مفصل مصنوعی که پروتز نام دارد، جایگزین مفصل آسیب دیده می شود. مفصل جدید در حدود ۲۰ سال ماندگاری دارد، به خصوص اگر جراحی در سنین پایین تر انجام شود.

• استئوتومی

در صورتی که فردی از آرتروز زانو رنج ببرد و قادر به انجام جراحی تعویض مفصل نباشد، این شیوه جراحی برایش در نظر گرفته خواهد شد. در این شیوه، بخش کوچکی از استخوان زانو برداشته و یا قطعه دیگری اضافه می شود.

این شیوه جراحی با برداشت فشار از روی مفصل آسیب دیده به تسکین درد کمک می کند.

ابتلا به آرتروز الزاما به معنای بدتر شدن علائم به مرور زمان و یا ناتوان شدن فرد از انجام کارها و فعالیت های روزانه نمی باشد. بلکه با رعایت موارد و نکات گفته شده از سوی پزشک می توان از شدت درد و علائم پیشگیری کرد.

رژیم عذایی سالم، ورزش و تحرک بدنی، مصرف به موقع داروها باعث می شود شما احساس بهتری داشته باشید و درد نیز کنترل شود. نکته دیگر این است که هر چه سیستم ایمنی بدن قوی تر باشد، توانایی فرد در مقابله با کنترل درد نیز بیشتر خواهد بود.

تعویض مفصل لگن

آرتروسکوپی زانو