جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو که به عنوان آرتروپلاستی زانو معروف است می تواند در از بین بردن درد و بازگرداندن عملکرد زانو در مفاصل زانو که آسیب شدید دیده اند بسیار کمک کننده باشد . پروسه این عمل شامل بریدن استخوان آسیب دیده وغضروف از استخوان ران شما ، و استخوان بلند زیر زانو و کاسه زانو و جایگزین کردن آن با یک مفصل مصنوعی (پروتز) که از آلیاژِی از فلز، پلاستیک عیار بالا و پلیمرها ساخته شده است، می باشد .

برای آنکه متوجه شوید که آیا عمل تعویض زانو برای شما به درستی انجام شده است، یک ارزیابی جراحی اورتوپدی روی رنج حرکتی ، ثابت بودن و کشش زانوی شما صورت می گیرد. اشعه X در تشخیص گستردگی آسیب کمک می کند .

پزشک شما می تواند از میان انواع مختلفی از پروتزها و روش های جراحی با توجه به سن، وزن و میزان تحرک شما همچنین سایز و شکل زانو و سلامتی عمومی انتخاب کند که چه نوع پروتزی و با چه تکنیک جراحی برای شما مناسب است .

چرا تعویض مفصل زانو انجام می شود ؟

مهمترین و رایج ترین دلیل برای جراحی تعویض زانو از بین بردن درد  شدیدی است که بر اثر آرتروز به وجود می آید . افرادی که نیاز به جراحی تعویض زانو دارند معمولا مشکلاتی در راه رفتن ، بالا رفتن از پله ها و بلند شدن و  نشستن روی صندلی دارند . بعضی حتی در هنگام استراحت هم درد دارند .

خطرها

جراحی تعویض زانو ، مثل هر جراحی دیگری ، دارای خطرهایی هم هست . این ریسک ها شامل :

• لخته خون در رگهای پا یا ریه ها
  • حمله قلبی
  • سکته مغزی
  • آسیب عصبی

نشانه های عفونت

اگر به موارد زیر برخورد کردید سریعا به پزشک خود اطلاع دهید :

• تب بالای ۱۰۰ درجه فارنهایت ( ۳۷٫۸ سانتی گراد)
  • لزر
  • قرمزی در حال افزایش، حساسیت ، ورم و درد در زانو

یک زانوی تعویض شده عفونی همیشه نیاز به جراحی یرای خارج کردن پروتز و آنتی بیوتیک برای ازبین بردن باکتری ها دارد . بعد از پاک شدن عفونت ، یک جراحی دیگر برای جایگذاری یک زانوی دیگر انجام می شود .

زانوهای مصنوعی می توانند خارج شوند

خطر دیگر جراحی تعویض زانو پس زدن مفصل مصنوعی می باشد . استفاده روزانه حتی قوی ترین قطعات فلزی و پلاستیکی را می پوشاند. خطر مفصل پس زده شده بالاتر می رود اگر به مفصل به وسیله فعالیت های زیاد یا وزن بیش از حد ضربه وارد شود .

چطور باید برای عمل تعویض زانو آماده شوید ؟

غذا و دارو

پزشک شما یا متخصص بیهوشی ممکن است به شما توصیه کنند که استفاده از داروی خاصی را متوقف کنید رژیم غذایی خاصی به شما بدهد . احتمالا به شما دستور داده می شود که شب قبل از جراحی چیزی نخورید .

آماده شدن برای بهبود

برای چندین هفته بعد از جراحی ، ممکن است نیازبه عصا یا واکر داشته باشید ، پس برای این موضوع پیش از جراحی برنامه ریزی کنید .مطمئن شوید که کسی در آوردن شما از بیمارستان و همچنین کارهای روزانه مانند غذا پختن ، حمام کردن و شستن لباس هایتان به شما کمک می کند . اگر تنها زندگی می کنید ، بیمارستان شما می تواند در یافتن پرستار موقتی به شما کمک کند .

برای اینکه خانه خود را برای حرکت در طول پروسه  بهبود جراحی امن تر و راحت تر کنید ، موارد زیر را انجام دهید :

• یک مکان برای خوابیدن و استراحت خود در طبقه اول که نیاز به بالا رفتن نباشد ایجاد کنید.
  • میله های آهنی یا یک دستگیره در زیر دوش خود در حمام ایجاد کنید .
  • دستگیره امن در طول راه پله ها وجود داشته باشد .
  • یک صندلی پایه دار با نشیمنگاه و پشتی قوی بگیرید، و یک جای پا برای بالا نگه داشتن پا.
  • یک جای نشستن با جای بازو برای توالت خود ایجاد کنید .
  • یک صندل یا نیمکت برای دوش گرفتن حاضر کنید .
عکس جراحی تعویض زانو

برای چه چیزهایی باید آماده باشید ؟

قبل از عمل

جراحی تعویض زانو نیاز به بیهوشی دارد . پذیرش شما می تواند به تیم در تصمیم گیری در مورد این که آیا بیهوشی عمومی، که شما را به ناخودآگاه می برد انجام دهند یا بیهوشی نخاعی را روی شما انجام دهند که شما در طول آن بیدار هستید اما قادر به حس کردن درد از ناحیه کمر به پایین نیستید .

برای جلوگیری از عفونت یک آنتی بیوتیک وریدی قبل و در طول عمل و بعد از آن دریافت خواهید کرد . همچنین ممکن است یک بلوک عصبی در اطراف زانوی شما قرار گیرد که آن را بی حس کند . به تدریج بی حسی بعد ازعمل برطرف خواهد شد .

در طول عمل

زانوی شما در یک حالت موقعیت خمیدگی قرار می گیرد تا تمام سطح مفصل آزاد باشد . بعد ازایجاد یک برش به طول در حدود ۶ تا ۱۰ اینچ ( ۱۵ تا ۲۵ سانتیمتر) ، جراح شما کاسه زانوی شما را کنار می زند و سطح آسیب دیده مفصل را میبرد .

بعد از حاضر کردن سطح مفصل ، جراح قطعات مفصل مصنوعی را وصل می کند . بعد از بستن برش ، جراح زانوی شما را خم کرده و می چرخاند و آن را برای عملکرد مناسب تست می کند . جراحی حدودا ۲ ساعت طول می کشد .

بعد از عمل

بعد از عمل برای یک تا دو ساعت به اتاق ریکاوری برده خواهید شد . سپس به بخش منتقل می شوید و در آنجا برای چند روز خواهید ماند . داروهای تجویز شده توسط پزشک میتوانند درد شما را کنترل کنند .

در مدت زمانی که در بیمارستان می مانید ، شما را تشویق می کنند که پا و مچ پای خود را تکان دهید ، که این کار جریان خون را در عضلات پای شما افزایش داده و در جلوگیری از ورم و لخته، کمک می کند.

به شما تمرینات تنفسی منظم داده شده و از شما می خواهند که به تدریج سطح حرکتی خود را افزایش دهید .

روز بعد از جراحی ، یک فیزیوتراپ به شما نشان خواهد داد که چطور تمریناتی را برای زانوی خود انجام دهید . بعد از آن شما بیمارستان را ترک خواهید کرد و تمرینات فیزیوتراپی خود را در منزل یا یک مرکز انجام خواهید داد .

تمرینات خود را منظم انجام دهید. برای بهبود بهتر ، تمام دستورات تیم درمانی خود را در ارتباط با مراقبت ، رژِیم غذایی و تمرینات، انجام دهید .

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی از سایت دکتر محمدرضا مقیمی بازدید کرده ، با شماره های زیر ارتباط برقرار کنید یا به بیمارستان مهر مراجعه کنید. شماره های تماس : و ۸۸۱۹۱۲۷۶ ۰۲۱ و ۰۹۱۲۰۵۴۵۴۲۴

نتیجه

برای اکثر افراد ، تعویض زانو درد را تسکین می دهد ، حرکات را پیشرفت می دهد و کیفیت زندگی را افزایش می دهد و بیشتر تعویض های مفصل بالای ۱۵ سال کار خواهند کرد.

۳ تا ۶ هفته بعد از جراحی ، شما می توانید به اکثر فعالیت های روزانه خود برگردید ، همانند خرید کردن و کارهای خانه . رانندگی نیز همچنین بعد از ۳ هفته از جراحی اگر بتوانید زانوی خود را به اندازه کافی برای آنکه روی صندلی ماشین بنشینید ، خم کنید و اگر به اندازه کافی کنترل روی عضلات خود برای شتاپ دادن و متوقف کردن داشته باشید ، و اگر همچنان داروهای مسکن ضد درد دریافت نمی کنید ، برای شما امکانپذیر خواهد بود.

9 − یک =