تعویض مفصل لگن

جراحی تعویض مفصل لگن نوعی جراحی است که در آن مفصل آسیب دیده ران یا لگن با یک مفصل مصنوعی (پروتز) جایگزین می شود.

افراد بزرگسال در هر سنی می توانند جرحی تعویض مفصل لگن را انجام دهند گرچه بیشتر آنها در سنین ۶۰ تا ۸۰ سال هستند.

مفصل مصنوعی لگن طوری طراحی شده است تا حداقل به میزان ۱۵ سال عمر کند. اکثر افراد پس از آن کاهش درد قابل توجه و بهبود در دامنه حرکات خود را تجربه کنند.

تعویض-مفصل-لگن

چه زمانی جراحی تعویض مفصل لگن مورد نیاز است؟

جراحی تعویض مفصل لگن زمانی لازم است که مفصل لگن به گونه ای آسیب ببیند که تحرک شما کاهش یابد و حتی هنگام استراحت هم درد داشته باشید.

شایع ترین علت جراحی تعویض مفصل لگن استئوآرتریت است و سایر دلایل عبارتند از:

• آرتریت روماتوئید
  • شکستگی لگن
  • آرتروز سپتیک
  • انسداد اسپوندیلیت
  • اختلالاتی که سبب رشد غیرعادی استخوان می شوند.

چه زمانی جراحی تعویض مفصل لگن توصیه می شود؟

این جراحی بسیار پیچیده می باشد بنابراین معمولا توصیه می شود ابتدا سایر روش ها مانند فیزیوتراپی یا تزریق استروئید را جهت کاهش درد و بهبود حرکت انجام دهید.

تعویض مفصل لگن نیازمند مهارت بالایی می باشد. دکتر محمدرضا مقیمی متخصص ارتوپدی و جراح ارتوپد این درمان را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

ممکن است جراحی تعویض مفصل لگن برای شما پیشنهاد شود هنگامی که:

• درد شدید، درد و تورم در مفصل داشته باشید و تحرک شما کاهش یابد.
  • درد لگن شما بسیار شدید باشد به صورتی که کیفیت زندگی و خواب شما با اختلال مواجه شده باشد.
  • انجام فعالیت های روزمره مانند خرید یا خروج از حمام برای شما دشوار یا غیرممکن باشد.
  • به دلیل درد و عدم تحرک احساس افسردگی کنید.
  • شما نمی توانید کار کنید یا یک زندگی عادی اجتماعی داشته باشید.

جراحی تعویض مفصل لگن چگونه انجام می شود؟

جراحی تعویض مفصل لگن می تواند تحت یک بیهوشی عمومی یا اپیدورال انجام شود.

جراح ارتوپد یک برش روی لگن شما ایجاد می کند و پس از برداشتن مفصل آسیب دیده آن را با یک مفصل مصنوعی لگن ساخته شده از آلیاژ فلزی یا در برخی موارد سرامیک جایگزین می کند.

عمل جراحی معمولا ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می کشد تا کامل شود.

آمادگی برای جراحی تعویض مفصل لگن

قبل از مراجعه به بیمارستان، تا جای ممکن درباره عمل جراحی خود اطلاعات کسب کنید. گاهی بیمارستان اطلاعات را به صورت کتبی یا فیلم در اختیار شما قرار می دهد.

فعال بودن شما می تواند به تقویت عضلات در اطراف لگن شما کمک نماید. در صورتی که می توانید در هفته ها و ماه های قبل از عمل به انجام حرکات آرام مانند پیاده روی و شنا بپردازید.

همچنین شما ممکن است به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید، که به شما تمرینات مفیدی را ارائه نماید.

ریکاوری پس از جراحی تعویض مفصل لگن

روند بهبود پس از جراحی تعویض مفصل لگن می تواند بسیار سخت و دشوار باشد و نیازمند تلاش و صبر است. پس از جراحی ممکن است برای راه رفتن نیاز به عصا یا واکر داشته باشید.

شما همچنین می توانید تمریناتی را که به روند بهبود شما کمک می کنند انجام دهید.

معمولا ۶ هفته پس از جراحی تعویض مفصل لگن می توانید به فعالیت های روزمره خود بپردازید و به محل کارتان بازگردید. روند بهبود در هر شخصی متفاوت می باشد بنابراین در این رابطه بهتر است با متخصص ارتوپدی یا فیزیوتراپیست صحبت کنید.

عوارض جراحی تعویض مفصل لگن

در صورتی که جراحی تعویض مفصل لگن توسط جراح ارتوپدی حاذق و باتجربه صورت نگیرد می تواند خطرات زیر را به همراه داشته باشد:

• جابجایی لگن
  • عفونت در محل جراحی
  • آسیب به عروق خونی یا اعصاب
  • شکستگی
  • تفاوت در طول پاها

با این حال خطرات ناشی از این جراحی بسیار اندک است به طوری که تخمین زده می شود کمتر از ۱ درصد می باشد.

همچنین ممکن است مفصل مصنوعی لگن زودتر از حد انتظار فرسوده شود و نیاز باشد که فرد عمل مجدد تعویض مفصل لگن را انجام دهد.

همچنین نیاز است شما به جراح ارتوپد خود مراجعه نمایید در صورتی که هر کدام از مشکلات زیر را دارید:

• احساس درد در کشاله ران، لگن یا پا
  • تورم در مخفصل ران یا اطرافش
  • لمس شدن یا مشکلات در هنگام راه رفتن
  • احساس سنگینی در لگن

این علائم لزوما به این معنا نیستند که مفصل مصنوعی لگن شما آسیب دیده است ولی در این شرایط بهتر است علت آن بررسی شود.

همچنین هر تغییری در شرایط عمومی شما باید گزارش شود که می تواند شامل موارد زیر باشند:

• درد قفسه سینه یا تنگی نفس
  • بیحسی، ضعف، تغییر در بینایی یاشنوایی
  • خستگی، احساس سرما، افزایش وزن
  • تغییر در عادات ادراری

نتیجه گیری

جراحی تعویض مفصل لگن نوعی جراحی پیچیده می باشد که می تواند موجب تسکین درد و بهبود دامنه حرکتی در بیمار شود. میزان نتیجه این عمل جراحی تا حد زیادی به مهارت متخصص ارتوپدی و رعایت مراقبت های صحیح توسط بیمار بستگی دارد.

درمان آرتروز

آرتروسکوپی زانو