تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو که به عنوان آرتروپلاستی زانو نیز شناخته می شود می تواند به کاهش درد در بیماران و بازگرداندن عملکرد در مفصل زانو کمک کند. این روش شامل جدا و قطع کردن استخوان و غضروف آسیب دیده و جایگزینی آن با یک مفصل مصنوعی (پروتز) ساخته شده از آلیاژهای فلزی، پلاستیک های درجه یک و پلیمرها می باشد.

تعویض-مفصل-زانو

جراح ارتوپد ابتدا برای اینکه تشخیص دهد آیا تعویض مفصل زانو برای شما مناسب است یا خیر، محدوده حرکت، ثبات و قدرت زانوی شما را بررسی می نماید. اشعه ایکس هم می تواند به تعیین میزان آسیب دیدگی زانو کمک می کند.

جراح ارتوپد می تواند از انواع پروتزهای مفصل زانو و تکنیک های جراحی، با توجه به سن، وزن، سطح فعالیت، اندازه زانو، شکل و سلامت کلی شما استفاده کند.

تعویض مفصل زانو  نیازمند مهارت بالایی می باشد. دکتر محمدرضا مقیمی متخصص ارتوپدی و جراح ارتوپد این درمان را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

دلایل تعویض مفصل زانو

شایع ترین علت جراحی تعویض مفصل زانو این است که درد شدید ناشی از استئوآرتریت را کاهش دهد. افرادی که نیاز به جراحی تعویض مفصل زانو دارند، معمولا مشکلاتی در راه رفتن، بالا رفتن از پله ها و نشستن و برخاستن از صندلی را دارند. همچنین بعضی از افراد در حالت استراحت درد زانو دارند.

عوارض تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو مانند هر عمل جراحی دیگری با عوارضی همراه است که عمده ترین آنها پدیدار شدن علائم عفونت و قرمزی و تورم می باشد که در صورت انتخاب جراح ارتوپد حاذق این مشکل هم پیش نمی آید.

آیا مفصل مصنوعی زانو از بین می رود؟

یکی دیگر از عوارض تعویض مفصل زانو، شکستگس مفصل مصنوعی زانو می باشد و این اتفاق بیشتر در صورتی رخ می دهد که وزن بیش از حد تحمل به مفصل زانوی شما وارد شود. در این صورت حتی محکم ترین پروتزها هم می توانند دچار شکستگی شوند.

آمادگی قبل از عمل تعویض مفصل زانو

متخصص ارتوپدی ممکن است پیش از انجام این عمل جراحی شما را راهنمایی کند که از مصرف برخی داروها و مکمل های غذایی خودداری کنید. همچنین ممکن است از شما بخواهد که چند ساعت قبل از جراحی تعویض مفصل زانو ناشتا باشید و چیزی نخورید.

اقدامات لازم پس از جراحی تعویض مفصل زانو

• تا چند هفته پس از جراحی تعویض مفصل زانو ممکن است نیاز به استفاده از عصا یا واکر به هنگام راه رفتن داشته باشید بنابراین قبل از جراحی این وسایل را آماده کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که پس از ترخیص از بیمارستان و بازگشت به منزل می توانید به فعالیت های روزمره خود مانند آشپزی، حمام کردن و شستشو بپردازید.
  • اگر به تنهایی زندگی می کنید بهتر است تا چند روز از یکی از آشنایان خود بخواهید تا در کنار شما باشد.

همچنین سعی کنید شرایط بهتری در خانه خود فراهیم کنید تا پس از جراحی تعویض مفصل زانو آسودگی بیشتری داشته باشید بنابراین بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

• سعی کنید تا حد امکان از پله ها بالا و پایین نروید و وسایل خود را در یک طبقه قرار دهید.
  • در حیاط یا حمام خود میله های ایمنی قرار دهید.
  • از یک صندلی نرم برای نشستن و تکیه دادن و یک چهار پایه در زیر پاهای خود استفاده نمایید.
  • از توالت فرنگی استفاده کنید.
  • به هنگام حمام کردن یک صندلی با خود به همراه داشته باشید.
  • کابل و سیم های روی زمین را جمع کنید.

از جراحی تعویض مفصل زانو چه انتظاراتی دارید؟

قبل از جراحی تعویض مفصل زانو:

جراحی تعویض مفصل زانو نیاز به بیهوشی عمومی دارد ولی در صورت امکان و تمایل شما، بی حسی موضعی در ناحیه ستون فقرات هم به جای بیهوشی عمومی قابل انجام است.

قبل از جراحی و در طول جراحی تعویض مفصل آنتی بیوتیک به بیمار تزریق می شود تا از ایجاد عفونت پس از جراحی جلوگیری شود. بی خوابی پس از عمل تعویض مفصل زانو هم به تدریج از بین می رود.

طول جراحی تعویض مفصل زانو:

در حین جراحی زانوی شما در حالت خمیده قرار می گیرد تا تمام سطوح مفصل مشخص باشند. پس از برش حدود ۶ تا ۱۰ اینچ (۱۵ تا ۲۵ سانتی متر)، جراح ارتوپد به زانوی شما دسترسی پیدا می کند . سطوح آسیب دیده را از بین می برد.

پس از آماده سازی سطوح مفصلی، جراح ارتوپد قطعات مفصل مصنوعی زانو را در جای خود قرار داده و به هم متصل می کند. همچنین قبل از بستن برش، زانو را خم می کند تا از عملکرد آن اطمینان حاصل کند. این عمل حدود ۲ ساعت زمان می برد.

پس از جراحی تعویض مفصل زانو:

پس از جراحی حدود ۱ تا ۲ ساعت در اتاق ریکاوری می مانید سپس به بیمارستان منتقل می شوید و به احتمال زیاد چند روز در آنجا بستری می شوید. داروهای تجویز شده  توسط متخصص ارتوپدی هم به شما در کنترل درد کمک خواهد کرد.

در طول اقامت در بیمارستان، از شما خواسته می شود پا و مچ پای شما را حرکت دهید تا جریان خون در عضلات پار شما افزایش یابد و به جلوگیری از تورم و لخته شدن خون کمک کند.

به احتمال زیاد رقیق کننده خون دریافت خواهید کرد و برای محافظت بیشتر در برابر تورم و لخته شدن از جوراب های محافظ یا پوتین های مخصوص استفاده می شود.

همچنین از شما خواسته می شود تمرینات تنفسی مکرر انجام دهید و به تدریج میزان فعالیت خود را افزایش دهید.

روز بعد از عمل جراحی یک فیزیوتراپیست به شما نحوه تمرین زانو را نشان می دهد تا پس از ترک بیمارستان، فیزیوتراپی را در خانه یا مرکز انجام دهید.

سعی کنید تمرینات خود را به طور منظم انجام دهید و برای به دست آوردن بهترین نتیجه، تمام دستورالعمل های مرتبط با خود را در رابطه با مراقبت از زخم، رژیم غذایی و ورزش انجام دهید.

نتایج جراحی تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل زانو برای اکثر مردم، تسکین درد، ارتقاء حرکت و بهبود کیفیت زندگی را فراهم می آورد. انتظار می رود بیشتر مفصل های مصنوعی زانو بیش از ۱۵ سال عمر کنند.

• سه تا شش هفته بعد از عمل، به طور کلی می توانید بیشتر فعالیت های روزانه خود را از انجام دهید، مانند خرید.
  • رانندگی در حدود سه هفته پس از عمل امکان پذیر است در صورتی که بتوانید زانویتان را به اندازه کافی خم کنید تا بتوانید در یک ماشین بنشینید، کنترل کافی عضلانی برای استفاده از ترمز و شتاب دهنده داشته باشید و اگر هنوز داروهای ضد درد مصرف نمی کنید.
  • پس از بهبود، می توانید فعالیت های مختلفی را انجام دهید مانند راه رفتن، شنا، گلف یا دوچرخه سواری. اما باید از فعالیت های مضر مانند دویدن، اسکی، تنیس و ورزش هایی که شامل تماس یا پریدن هستند اجتناب کنید. در مورد محدودیت های ورزشی خود با متخصص ارتوپد صحبت کنید.

تعویض مفصل لگن

درمان آرتروز