آرتروز چیست و چه علائمی دارد؟

از شایع ترین دلایل برای مراجعه به جراح و متخصص ارتوپدی، آرتروز است.

آرتروز در هرسنی ایجاد نمی شود و اگر در سنین پایین اتفاق بیافتد ممکن است دلایل خاصی داشته باشد و یا فرد احساس می کند آرتروز دارد.

علائم آرتروز چیست؟

• زانو متورم و دردناک است
  • احساس سفتی و خشک شدن زانو
  • انعطاف کم در ناحیه زانو و محدود شدن حرکات زانو
  • زانو ممکن است تورم پیدا کند ( التهاب در ناحیه زانو به آن علت است که غضروف ها تحلیل رفته اند و زانو دچار التهاب شده است.)
  • برخی از افراد احساس می کنند در حین حرکت زانویشان خورد می شد.( احساس خورد شدگی به این لیل است که غضروف ها در مقابل اصطکاک از زانو محافظت نمی کنند)
  • احساس قفل شدن و پیچانده شدن زانو
  • فردی که سنی بالایی دارد
  • احساس ساییدگی کشکک زانو
  • درد زانو ممکن است مبهم، تیز ودردناک باشد و با انجام حرکاتی خاص شدت پیدا کرده و یا با استراحت آرام شود.

زانو از نظر متخصص ارتوپد

زانو مفصلیست که هم می چرخد و هم میلغزد و اگر این لغزش یا چرخش درست انجام نشود باعث آرتروز خواهد شد. اما باید به دنبال علت آرتروز باشیم تا بتوان به خوبی به درمان آرتروز بپردازیم.

آرتروز-چیست-و-چه-علائمی-دارد

پیشگیری از آرتروز

به طور کلی ۳۰ سال به بعد احتمال ابتلا به آرتروز وجود دارد. پس از ۶۰ سالگی اگر فرد زانو درد شدید داشته باشد حتما باید پیگیری کند زیرا ممکن است باعث انحراف شده و یا مشکل پرانتزی پا پیدا کند. در شرایط حاد باید بیمار توسط  بهترین جراح ارتوپد تعویض مفصل انجام دهد. ( تعویض مفصل در شرایط عادی برای سنین پایین انجام نمی شود.)

• بهتر است به حالت چهارزانو یا دوزانو به مدت طولانی نباشید، زیرا فشار زیادی به زانو وارد می شود.
  • حالت نشستن در دستشویی های ایرانی مشکل آفرین است.
  • وضعیت زندگی را اصلاح کنیم از جمله : استفاده کمتر از پله ، پرهیز از بدنسازی سنگین
  • در حین رانندگی زانو را خم نکنید
  • اصلاح حرکات ورزشی توسط پزشک و متخصص
  • دارو های مکمل غضروف ساز یا داروهای ضدالتهاب وجود دارد که به بهبود درد و نرم شدن غضروف کمک می کند.
  • درد زانو درافراد چاق شایع است .( بهتر است برای کاهش فشار به زانو وزن را پایین بیاوریم.)
  • و…

بهترین حالت نشستن برای عدم ابتلا به آرتروز

بهترین حالت این است که پا حالت صاف تا ۷۰ درجه داشته باشد.

حتی اگر روی صندلی نشسته اید و زانو ۹۰ درجه خم است، وضعیت خوبی نیست.

کم تحرکی و تکان نخوردن هم ممکن است باعث آرتروز شود.

جراحی دیسک کمر با لیزر نیازمند مهارت بالایی می باشد. دکتر محمدرضا مقیمی ،متخصص ارتوپدی و جراح ارتوپد این جراحی را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید . همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

چه چیزی زانو را نگه می دارد؟

اگرعضله جلو ران تقویت شود ( حالتی ایزومتریک است) اندازه زانو عوض نمی شود و فقط عضله جلوران سفت می شود، زیرا کشکک را بالا می کشد و در نتیجه زانو تغذیه می شود.

فردی که در سن پایین زانو درد دارد و دچار بیماری ، التهاب، عفونت خاصی نیست، ممکن است فرد کندرومالاسی داشته و غضروف داخل زانو فرد نرم شده باشد و این شروع آرتروزاست و خود آرتروز نیست و تنها غضروف ها خراب شده اند.